W jubileuszowej edycji udział wzięło 43 uczestników, spośrod których 7 było debiutantami. Zgłoszone przez nich prace oceniano w czterech kategoriach, zależnie od tego, w jaki sposób zdobili wielkanocne jajka. Konkursowicze posługiwali się techniką rytowniczą (pisanki drapane), batikową (pisane woskiem), innymi tradycyjnymi technikami (stosując na przykład oklejanie) oraz technikami nowatorskimi. Jurorzy oceniali przede wszystkim walory artystyczne i estetyczne oraz – w pierwszych trzech kategoriach – zachowanie tradycyjnych technik i wzorów zdobienia. Wydanie werdyktu okazało się trudne. Podobnie jak w latach poprzednich uczestnicy zabawy pokazali bowiem maksimum swych umiejętności, przygotowując imponujące wyglądem kroszonki.
Za równorzędnych najlepszych wykonawców techniki rytowniczej uznano Klaudię Swobodę i Szymona Dylusa. Z kolei dwie równorzędne drugie nagrody trafiły do Barbary Gonskiej i Leszka Jęczmyka, a dwie równorzędne trzecie nagrody dostali Katarzyna Gembalczyk i Małgorzata Drożdż. W gronie wyróżnionych znaleźli się Regina Morcinek i Katarzyna Smółka, a wyróżnieniem za debiut doceniono Macieja Kłossowskiego.
W kategorii zdobienia techniką malowania woskiem znalazło się troje laureatów. Pierwszą nagrodę otrzymała Izabella Terlecka-Synowiec, drugą Teresa Drapała, a trzecią Barbara Bartosiewicz. Natomiast w kategorii innych technik tradycyjnych wygrała Joanna Michalik, a dwie równorzędne trzecie nagrody (drugiej nie przyznano) trafiły do Leokadii Miki i Olgi Palecznej.
Oceniano też kroszonki pod kątem użycia nowatorskich technik zdobienia. Za najlepszą uznano pracę Barbary Berdyczko, która w pokonanym polu zostawiła Anielę Jaworską, Iwonę Klecznar i Ewę Gawendę. Wyróżnione w tej kategorii zostały Ewa Rucińska, Małgorzata Sznura oraz za debiut Lidia Dudzik.
Wystawa pokonkursowa Górnośląskich kroszonek będzie czynna do 22 kwietnia.
Komentarze