O dwóch tramwajowych przedsięwzięciach, a więc modernizacji ulicy Katowickiej oraz doprowadzeniu torów z ulicy Powstańców Warszawskich do placu Wolskiego i dalej do ulicy Jagiellońskiej sporo już pisaliśmy. Pierwsza z inwwestycji trwa już od dawna i choć ma się zakończyć efektownie, to mocno denerwuje, bo strasznie się ciągnie. Druga natomiast ma przede wszystkim umożliwić pasażerom szybkie dotarcie do planowanego dworca przesiadkowego, na którym będzie się można przesiąść na pociąg lub autobus.
Ścieżki obok torów
Wspólne plany miasta i TŚ są jednak o wiele bogatsze. Do roku 2022 powinna się zakończyć kompleksowa przebudowa linii tramwajowej nr 19, na całym jej odcinku od placu Sikorskiego aż do zajezdni przy ulicy Drzewnej. Osoby podróżujące tą trasą mają zatem spore powody do zadowolenia. Od dawna bowiem uskarżają się one na fatalny stan szyn i spowodowane tym uciążliwe kołysanie wagonami. Co warte podkreślenia doczekamy się nie tylko nowego torowiska. Dodatkowo wzdłuż ulicy Tarnogórskiej mają być wybudowane nowe chodniki, pojawi się tam też ścieżka rowerowa.
Sporo będzie się też działo w Szombierkach i Bobrku. Modernizowane mają być tory biegnące na lewo i na prawo od rozjazdu u zbiegu ulic Frycza-Modrzewskiego i Zabrzańskiej, a więc w stronę granicy Bytomia z Rudą Śląska oraz ulicy Baczyńskiego w Bobrku. Ten remont też od wielu lat był bardzo potrzebny, bo o aktualnym stanie szyn można powiedzieć wiele złego. Jeśli uda się załatwić pieniądze wzdłuż obydwu nowych torowisk stworzone zostaną ścieżki rowerowe.
Pomysł wraca
Poza przebudowami przymierzamy się też do budowy od podstaw. Mówiąc inaczej po raz kolejny wraca temat tramwaju do Miechowic, na razie podczas rozmów z władzami województwa. Planowany jest on od dawna, wiadukt nad ulicą Wrocławską zbudowano tak, by zapewnić tam miejsce na szyny, ale inwestycja wciąż nie mogła się doczekać finalizacji. Ostatnio wydawało się, że już ją zarzucono, uznając iż podróżującym ze śródmieścia do Miechowic wystarczą autobusy. Skoro jednak UE stawia na transport szynowy, czyli między innymi tramwaje i daje na ten cel fundusze, to szkoda nie skorzystać. Ostateczna decyzja o ich przyznaniu powinna zapaść do roku 2021.
Odnowią przystanki
Zmiany zapowiadane są nie tylko na torach tramwajowych, ale też i kolejowych. W tej kwestii też jest bowiem wiele do zrobienia, głównie ze względu na wieloletnie zaniedbania. Władze naszego miasta mają nadzieję, że w kolejnej perspektywie unijnej, która rozpoczyna się w roku 2021 uda się zdobyć fundusze na przebudowę linii biegnącej od granicy z Chorzowem w stronę Tarnowskich Gór, a także dokończenie odświeżania głównego dworca. Jego halę odnowiono kilka lat temu, przede wszystkim dzięki inicjatywie mieszkańców, mających dośc brudu i bałaganu. Najwyższy czas, by zabrać się za wciąż okropnie się prezentujące perony i zadaszenie całości.
Na gruntowną modernizację czekają też wiadukt nad skrzyżowaniem placu Wolskiego i ulic Zabrzańskiej oraz Miarki, a także przystanek Bytom Karb. Przypomnijmy, że odnowa i przeniesienie przystanku Bytom Północny w okolice wiaduktu nad ulicą Strzelców Bytomskich są już przesądzone.
Komentarze