Zb logo

  

   blogi   forum

Wiadomości

Komentarze / Blogi

Tomasz Nowak Tomasz Nowak

Kamera! Akcja! I nic nie widać

​Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>


Marcin Hałaś Marcin Hałaś

O przepływach elektoratu

​Przepływy elektoratu...

O tym się zawsze pisze przed drugą turą. A jak może to wyglądać w Bytomiu? Niewątpliwie… więcej >>>


Witold Branicki Witold Branicki

Krajobraz po historycznym spadku

​Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje

przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>


Jacek Sonczowski Jacek Sonczowski

Święto policji w teatrze “Rozbark”

​Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>


ZB 34 | 21.08.2017 | Życie miasta | Edytor

Tramwaj 38 jedzie na emeryturę

​Czas na zmianę. Już niebawem jeden z symboli naszego miasta, czyli stary tramwaj linii 38 zniknie z ulicy Piekarskiej. Zastąpi go nowoczesny wagon niskopodłogowy. Leciwa „banka” nie popadnie jednak w zapomnienie.


Linia tramwajowa nr 38 jest bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych na zewnątrz symboli naszego miasta. Wizerunek starego tramwaju tzw. „N-ki” widnieje m.in. na koszulkach i kubkach promujących nasze miasto. Na linii tej odbywa się również organizowany od kilku lat we wrześniu festiwal muzyczny „Bana Blues”. Stara „bana” pamiętająca końcówkę lat 40. minionego wieku jest bez wątpliwa mało komfortowa, szczególnie dla leciwych pasażerów dojeżdżających linią 38 do któregoś z cmentarzy przy ul. Piekarskiej lub Powstańców Śląskich.

 Linia 38 jest jedną z najstarszych w naszym mieście. Tory biegły ulicą Piekarską już w 1913 roku i pierwotnie  była to linia 3, po której kursowały wagony łączące koniec ul. Piekarskiej z Rynkiem. Potem w latach 1933 – 51 była to linia 33 kursująca do kopalni „Nowy Orzeł Biały”. Obecna numeracja liczącej zaledwie 1350 metrów linii, a więc jednej z najkrótszych w Europie, pochodzi z 1982 roku.

Linię obsługują dwa zabytkowe tramwaje typu „N”. Jeden z nich pochodzi z 1949 roku, a drugi jest o dwa lata młodszy. Trasa starej „bany” biegnie po pojedynczym torze i to przez lata stanowiło jeden z jej problemów uniemożliwiających wymianę wagonów na nowocześniejsze. Kursujące po niej wozy muszą mieć bowiem napęd umożliwiający poruszanie się w dwóch kierunkach, bez korzystania z pętli jak to ma miejsce np. na ulicy Wrocławskiej.

Niedawno dyrekcja Tramwajów Śląskich zdecydowała, że linię trzeba wreszcie zmodernizować. Przymierzano się zresztą do tego od paru lat. Ogłoszono już przetarg na wyprodukowanie wagonów niskopodłogowych, z których dwa mają poruszać się po ulicy Piekarskiej.

Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich poinformował nas, iż mają być to pojedyncze wagony o konstrukcji umożliwiającej poruszanie się w dwóch kierunkach, o długości ponad 13,5 metra z wejściem niskopodłogowym. Przetarg w tej sprawie ma się rozstrzygnąć do końca 2019 roku, jednak jest to termin ostateczny i zapewne nowe wagony pojawią się na Piekarskiej znacznie wcześniej. Nie jest jednak na razie wiadome, kto podejmie się ich wykonania. 

– Zdajemy sobie sprawę z historycznego charakteru tej linii i z ogromnego przywiązania bytomian do starych wagonów. Dlatego też nie znikną one całkowicie. Chcemy porozumieć się z KZK GOP oraz z władzami Bytomia, aby stare N-ki kursowały po ulicy Piekarskiej w weekendy i dni świąteczne, czyli w czasie mniejszego ruchu osób na stałe z nich korzystających – twierdzi Andrzej Zowada.

Nie jest również wykluczone, iż w przyszłości zmodernizowana linia zostanie nieco wydłużona, o co również zabiega wielu korzystającej z nich seniorów. Obecnie tramwaj jeździ z przystanku przy kościele św. Trójcy do końca Piekarskiej. Trasę tę pokonuje zaledwie w 6 minut. Istnieją plany przeniesienia pierwszego przystanku na plac Sikorskiego.



Artykuł był oglądany 2261 razy.
  • Ocena - 3 2 głosów
   


Komentarze

Lucjan Bytomski
napisał
23.08.2017
o 01:32

Zostanie obudowana jako muzeum bieda bany pod domem smierci Pana Walickiego.
A Piekarska pojedzie Inter City (czerwony pocisk NEW 38)

Adam
napisał
24.08.2017
o 04:46

Tramwaj mi się podobał, ale trzeba spojrzeć prawdzie w oczy. Tym tramwajem najczęściej jeżdżą starsi ludzie na cmentarze i ogródki. Często widziałem jak mieli ogromny problem z wsiadaniem do tramwaju. Uważam decyzje TŚ za dobrą. Zmienił bym za to trasę tego tramwaju. Np. z Rozbarku do Walickiego. Dzięki temu trasa była by dłuższa a tym samym bardziej opłacalna.








  • pozostałe artykuły z tego wydania

    Ginekolodzy mogą  dalej operować

    ​NFZ wyrówna zaległości.  Do ubiegłego tygodnia lekarze Oddziału Klinicznego Ginekologii, Położnictwa i Ginekologii Onkologicznej Szpitala Specjalistycznego nr 2 byli o krok od… więcej >>>

    ZB 34 | Życie miasta | 21.08.2017 | Edytor

    Bezrobocie znowu w dół

    ​Coraz lepiej.  Zła wiadomość jest taka, że na koniec lipca 5968 bytomian nie miało pracy. Wiadomość dobra brzmi: to najniższe… więcej >>>

    ZB 34 | Życie miasta | 21.08.2017 | Edytor

    Nocny rajd i perseidy

    ​Rowerem do Sączowa. Ponad stu miłośników dwóch kółek wzięło udział w VIII Bytomskim Nocnym Rajdzie Rowerowym. Peleton, w skład którego weszły zarówno… więcej >>>

    ZB 34 | Życie miasta | 21.08.2017 | Edytor

    Milionerzy żyją wśród nas

    ​Zarobili mnóstwo pieniędzy. Mamy w Bytomiu 37 milionerów, a więc osób, które w minionym roku według oficjalnych danych skarbowych zarobiły co najmniej milion… więcej >>>

    ZB 34 | Życie miasta | 21.08.2017 | Edytor

    Dziwny adres pałacu ślubów

    ​Olejniczaka czy Didura? Dlaczego siedziba naszego Urzędu Stanu Cywilnego ma swój adres przy ul. Olejniczaka 22, skoro do budynku wchodzi… więcej >>>

    ZB 34 | Życie miasta | 21.08.2017 | Edytor

    Widokówki z pięknego Bytomia

    ​Detale, napisy. Piotr Studziński lubi chodzić z aparatem po Bytomiu. W czasie tych spacerów wykonał tysiące zdjęć. Miasto jest na nich brzydkie… więcej >>>

    ZB 34 | Środek życia | 21.08.2017 | Tomasz Nowak

    Skatowani, upodleni, ale szczęśliwi

    ​Nasi na Biegu Katorżnika. Grupa mieszkańców Bytomia i Radzionkowa wystartowała w XIII Biegu Katorżnika, uważanym za najtrudniejszy bieg surviwalowy w Europie. Wymyślili go… więcej >>>

    ZB 34 | Środek życia | 21.08.2017 | Marcin Hałaś

    Z wędką na mistrzowskim podium

    ​Dwa razy brąz. 20-letni bytomianin Marcin Kurzepa wywalczył indywidualny i drużynowy brązowy medal podczas Mistrzostw Świata w Wędkarstwie Spławikowym w Irlandii. Spotkała się… więcej >>>

    ZB 34 | Środek życia | 21.08.2017 | Jacek Sonczowski

    Naszo dzioucha na wyspie przetrwania

    ​Przygoda życia. Bytomianka Karolina Grychnik od kilku lat nie ma w domu telewizora, ale nie przeszkodziło jej to wystąpić w ekstremalnym telewizyjnym… więcej >>>

    ZB 34 | Środek życia | 21.08.2017 | Edytor


    OGŁOSZENIA
    DROBNE

    W PONIEDZIAŁEK
    W GAZECIE
    W ŚRODĘ
    W INTERNECIE!*

    *za 15% dopłatą

    22 stycznia 2019

    imieniny:
    Anastazego, Wincentego

    Bytom
    -9°C

    Ciśnienie: 1015 hPa

    Galeria Tomenki

    Nasze akcje

    • Panteon bytomski

      Cykl artykułów o ludziach, którzy na przestrzeni wieków zasłużyli się dla Bytomia. więcej >>>

    Redakcja