Zb logo

  

   blogi   forum

Wiadomości

Komentarze / Blogi

Tomasz Nowak Tomasz Nowak

Kamera! Akcja! I nic nie widać

​Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>


Marcin Hałaś Marcin Hałaś

Dobra koalicja, a przynajmniej najlepsza

Od wyborów samorządowych Bytomiem rządzi koalicja KO-PiS, czyli Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda magicy z… więcej >>>


Witold Branicki Witold Branicki

Krajobraz po historycznym spadku

​Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje

przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>


Jacek Sonczowski Jacek Sonczowski

Święto policji w teatrze “Rozbark”

​Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>


ZB 4 | 28.01.2019 | Życie miasta | Tomasz Nowak

Tramwaj na placu Wolskiego wywołuje kontrowersje

​Boją się hałasu. Zapowiedź budowy linii tramwajowej na placu Wolskiego wzburzyła wielu tamtejszych mieszkańców. Są oni zecydowanymi przeciwnikami tej inwestycji, bo uważają, że spotęguje i tak już ogromny hałas orazzanieczyszczenie powietrza. 


Przypomnijmy: spółka Tramwaje Śląskie oraz miasto chcą wspólnymi siłami zrealizować inwestycję komunikacyjną w centrum Bytomia. Chodzi o przedłużenie torów tramwajowych biegnących dziś na ulicy Powstańców Warszawskich w stronę dworca kolejowego i placu Wolskiego oraz połączenia ich z torowiskiem na ulicy Jagiellońskiej. Zgodnie z założeniem ta pętla ma pomóc pasażerom w dotarciu do planowanego na placu Wolskiego centrum przesiadkowego i zwiększyć ilość połączeń w centrum naszego miasta.

Hałas za oknem

Przedsięwzięcie jest na razie w fazie projektowej, czekamy na ogłoszenie przetargu wyłaniającego wykonawcę robót, ale już teraz wywołuje ogromne kontrowersje. Po tym, jak opisaliśmy plany Tramwajów Śląskich i miasta jeden po drugim odezwali się mieszkańcy kamienic przy placu Wolskiego. Przeczytałam artykuł o pomyśle budowy nowej lini tramwajowej i jestem przerażona – mówi jedna z naszych czytelniczek. – Przecież już teraz warunki, w jakich mieszkamy, wołają o pomstę do nieba. Hałas jest tak duży, że okna otwieramy tylko dla wywietrzenia, a nie dla przyjemności. Choć co to za wietrzenie, skoro pod naszymi oknami ciągną się cztery pasy jezdni, po których jeżdżą tysiące aut.  Wydzielają one wielkie ilości śmierdzących, duszących spalin.   

Inny mieszkaniec placu dodaje: – My ledwo żyjemy w tym hałaśliwym i zakopconym miejscu, a jeszcze tramwaj chcą nam zafundować.  Może on i ułatwi życie pasażerom, ale nasze życie zniszczy doszczętnie. Nie wytrzymamy dodatkowego hałasu. 

Hałas wykazany

Naszych czytelników nie przekonuje fakt, iż wprowadzając tramwaj na plac Wolskiego, wracamy do rozwiązania z lat siedemdziesiątych minionego wieku. To były zupełnie inne czasy, po ulicach Bytomia jeździło o wiele mniej aut, więc hałas i spaliny nie stanowiły takiego problemu. A dzisiaj? Spróbujcie porozmawiać przez telefon, stojąc przy budynku dworca. Nie da się! Oddychać zresztą też nie ma czym.

Co ciekawe skargi bytomian znajdują swoje potwierdzenie w oficjalnych badaniach. Przygotowując się do realizacji inwestycji tramwajowej opracowano bowiem raport jej oddziaływania na środowisko. Stwierdzono miejscowe przekroczenia wartości dopuszczalnych hałasu na elewacji zabudowy chronionej akustycznie. Na tej podstawie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach w wydanej decyzji środowiskowej nałożyła obowiązek wykonania analizy po zrealizowanej inwestycji. Zdaniem protestujacych mieszkańców wtedy takie badanie nic już nie wniesie poza potwierdzeniem, że jest źle. 

Hałas poskromiony?

Mimo wszystko przedstawiciele bytomskiego Ratusza, do których zwróciliśmy się z prośbą o komenatrz, uspokajają. Oto wyjaśnienia, jakie otrzymaliśmy z Biura Prasowego: „Inwestycja związana z budową torowiska tramwajowego łączącego aktualną linię tramwajową przy ul. Powstańców Warszawskich z pl. Wolskiego i ul. Jagiellońską będzie wykonywana w najnowszej technologii, tzw. cichej nawierzchni, która ma zamortyzować powstający hałas, jak i wibracje emitowane przez tramwaj. Znaczącą rolę odgrywać będzie również nowoczesny tabor, który sukcesywnie zastępuje stare, wyeksploatowane tramwaje. Warto również dodać, że planowana przebudowa układu drogowego na pl. Wolskiego także będzie miała wpływ na zmniejszenie hałasu, spowodowanego przez przejeżdżające tamtędy samochody i autobusy”. Pytanie tylko, czy to załatwia sprawę? 

 



Artykuł był oglądany 971 razy.
  • Ocena - 0 0 głosów
   


Komentarze

bytomianin
napisał
28.01.2019
o 13:25

Szanowne Życie Bytomskie mam pytanie dlaczego pod moim komentarzem sprzed dwóch tygodni na temat torów tramwajowych na pl Wolskiego który ukazał się w dzisiejszym wydaniu podpisuje się ktoś inny???

Adam
napisał
28.01.2019
o 14:49

A ja jestem jak najbardziej za! Całkowicie przeniósł bym dworzec tramwajowy z Sikorskiego na pl. Wolskiego. Wszystko powinno być w jednym miejscu.

Latający Ślązak
napisał
28.01.2019
o 20:13

Adamie Kaj? W kerym miejscu, te wszystkie bany mają się zatrzymać, w Centrum Przesiadkowym im. Bartyli? Czy może kole Becetki?

Tak poważnie, sens wprowadzenia tramwajów na plac Wolskiego, oczywiście nie na ul. Kolejową miałby rację bytu, gdyby jeden nieudacznik
wraz drugą, p. Domagałą stworzyli rzetelne projekty dla Bytomia,
warte dofinansowania ze środków unijnych na stworzenie Centrum Przesiadkowego.

Marcin Hałaś
napisał
28.01.2019
o 21:21

Do: bytomianina. Rzeczywiście - w druku komentarz podpisany w Internecie “bytomianin” ukazał się z podpisem “Krzysiek”. Błąd nastąpił podczas wyboru i redagowania komentarzy internautów do wydania papierowego. Moja wina - orzepraszam. Jednak zarówno nicki “bytomianin”, jak i “Krzysiek” są de facto anonimowe - więc najważniejsze, że komentarz się ukazał w takiej formie jak został napisany w Internecie. Równie dobrze mógłby być podpisany “mieszkaniec”.

komendant
napisał
28.01.2019
o 22:43

Gdyby zamiast nicka Krzysiek objawił by się Artur i to P., to by dopiero był skandal panie redaktorze.

Lech
napisał
31.01.2019
o 10:58

Dajcie spokój!!! Prowadzenie tramwaju przez pl. Wolskiego do ulicy Jagiellońskiej przypomina mi niebezpieczną praktyke: skoro są jakieś pieniądze do wydania na infrastrukturę to trzeba je koniecznie „przerobić”, czyli absorbować. A czy sensownie czy też nie – to już inna sprawa. Bo po co ten tramwaj? Z placu Sikorskiego na plac Wolskiego można przejść pieszo w trzy minuty. A tramwajem jak trafi na światła będzie się jechało tyle samo, może dłużej. Poza tym plac Wolskiego ma nową nawierzchnie. Po co ją niszczyć i kłaść tory, które uczynią z tego punktu jeszcze węższe gardło dla ruchu samochodowego

Krzychu
napisał
31.01.2019
o 14:30

“...bo uważają, że spotęguje i tak już ogromny hałas oraz zanieczyszczenie powietrza.”

Ciekawy redaktor to napisał. Hałas pozostanie taki sam, ale zanieczyszczenie powietrza…., niech pomyśle, bo wszelkie teorie mi podpowiadają, że tramwaje nie zanieczyszczają powietrza. Mieszkańcy są dziwni. Więc ich skargi są bezpodstawne. Tramwaje już dawno powinny jeździć koło dworca PKP. Nieporozumieniem jest przesiadać się na tramwaj idąc na przystanek na Moniuszki czy Plac Sikorskiego. I odwrotnie. A tak na marginesie. Czy autobus T-19 zamiast tramwaju 6 i 19 może jeździć z Dworca PKP przez Plac Sikorskiego i aż do Chorzów Rynek? Bo to co jest teraz to nieporozumienie. Nie wspomnę już o komforcie jazdy autobusami 820 i 830 do Katowic rano i popołudniu z pracy (prez brak tramwajów) i braku przejazdu T-19 przez Bytom Dworzec i Chorzów Rynek. Czy ktoś jeszcze logicznie myśli?

Jilis
napisał
01.02.2019
o 01:47

Oczywiście że tramwaje nie zanieczyszczają powietrza, robią to dziesiątki samochodów, które muszą stanąć bo tramwaj się zatrzymał na przystanku i trzeba czekać aż ruszy. Zanieczyszczają powietrze samochody, które zatrzymują się bo tramwaj skręca (w omawianym przypadku lewoskręt z pl. Wolskiego w Jagiellońską). Dodam, że wiele lat temu “6” z Katowickiej jechała w Sądową a następnie w Powst. Warszawskich do dworca i dalej K. Miarki do Pogody i do Katowic. Było to logiczne i wygodne, jednak już wtedy uznano że z uwagi na rosnący ruch samochodowy takie zagęszczenie uczestników staje się niebezpieczne i tramwaj został wyeliminowany, chociaż samochodów było naście razy mniej niż obecnie. Przywrócenie tramwaju na pl. Wolskiego to bardzo zły pomysł i zmarnowane pieniądze, bo kilka lat temu plac został niemałym kosztem wyremontowany.

Lucjan Bytomski
napisał
01.02.2019
o 13:08

A może zlikwidować wszelaki transport? Autobusy, tramwaje i auta. Powrócą dorożkarze i będzie znowu tak nostalgicznie. Teraz to nie to co kiedyś. Ta szybkość, wypadki i ten asfalt… I wyjdziemy wszyscy znów na spacer niedzielny… Po co gdzieś wyjeżdżać gdy mamy takie śliczne cmentarze?

Rafał S
napisał
10.02.2019
o 11:42

Panie Krzychu jestem mieszkańcem pl wolskiego i jeśli nie wie pan o czym mowa to nie pisz pan.  Powietrze niestety będzie gorsze s za sprawa tego iż ruch w obrębie świateł dworców a powstańców będzie większy a to dla JM iż zwezy się drogą a co za tym idzie wydłuża się przejazd pojazdów oraz czas ich postoju na tych światłach   a co zacnym idzie i więcej spalin i więcej halasu








  • pozostałe artykuły z tego wydania

    Zrobili sobie z BPK prywatny folwark

    ​Będzie wniosek do prokuratury. Kolejne porażające informacje na temat funkcjonowania Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego ujawniono podczas konferencji prasowej zorganizowanej w miniony piątek… więcej >>>

    ZB 4 | Życie miasta | 28.01.2019 | Tomasz Nowak

    Bytomsko-Radzionkowska Spółdzielnia Upadła

    ​Koniec fikcji. Bytomsko-Radzionkowska Spółdzielnia Socjalna postawiona w stan upadłości. Jej dług przekracza milion złotych, a pracownicy nie otrzymują wynagrodzeń. Władze Bytomia zapowiadają,… więcej >>>

    ZB 4 | Życie miasta | 28.01.2019 | Edytor

    Będą mieli swoje planty

    ​Inwestycja w Rojcy. Do końca roku potrwa zagospodarowywanie terenów położonych pomiędzy dawnym osiedlem górniczym, a cmentarzem w dzielnicy Radzionkowa Rojcy. Władze miasta chcą,… więcej >>>

    ZB 4 | Życie miasta | 28.01.2019 | Edytor

    Jak pomagać zwierzętom?

    ​Lekcja w lesie. Grupa trzecioklasistów ze szkoły Podstawowej nr 54 z Miechowic odwiedziła z myśliwymi okoliczne lasy, by spędzić lekcję przyrody na wolnym… więcej >>>

    ZB 4 | Życie miasta | 28.01.2019 | Edytor

    Zima jak zwykle dziurawi nam drogi

    ​Łatają na mrozie. Nawet mróz nie jest w stanie przeszkodzić drogowcom w łataniu dziur, które po ostatnich mrozach i opadach śniegu pojawiają się… więcej >>>

    ZB 4 | Życie miasta | 28.01.2019 | Edytor

    Nieustający kryzys w „Stodole”, klub coraz bliżej likwidacji

    ​Hokej. Kolejne „walne” TMH Polonia nie wybrało zarządu stowarzyszenia, co grozi ustanowienia kuratora. Władze miasta przedstawiły swoje racje w sprawie przyszłości… więcej >>>

    ZB 4 | Życie sportowe | 28.01.2019 | Witold Branicki

    Sowieci wkroczyli do Miechowic

    ​Lekcja historii. Ponad 130 miłośników historii odtworzyło w minioną sobotę dramatyczne sceny walk, jakie w styczniu 1945 roku rozegrały się w Miechowicach. Tegoroczna… więcej >>>

    ZB 4 | Środek życia | 28.01.2019 | Edytor

    Pod skrzydłami aniołów

    ​Zaproszenie na wystawę. Członkowie koła plastycznego Bytomskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku znowu pochwalili się swoimi artystycznymi dokonaniami. W Biurze Promocji Bytomia można… więcej >>>

    ZB 4 | Środek życia | 28.01.2019 | Edytor

    Nie jedzą, ale się odżywiają i żyją

    ​Jedyna na Śląsku. Podopieczni tej poradni nic nie jedzą, ale mimo to normalnie żyją. Ze względu na różnego rodzaju choroby… więcej >>>

    ZB 4 | Środek życia | 28.01.2019 | Edytor


    OGŁOSZENIA
    DROBNE

    W PONIEDZIAŁEK
    W GAZECIE
    W ŚRODĘ
    W INTERNECIE!*

    *za 15% dopłatą

    20 kwietnia 2019

    imieniny:
    Czesława, Agnieszki

    Galeria Tomenki

    Nasze akcje

    • Panteon bytomski

      Cykl artykułów o ludziach, którzy na przestrzeni wieków zasłużyli się dla Bytomia. więcej >>>

    Redakcja