Zb logo

  

   blogi   forum

Wiadomości

Komentarze / Blogi

Tomasz Nowak Tomasz Nowak

Kamera! Akcja! I nic nie widać

​Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>


Marcin Hałaś Marcin Hałaś

Dobra koalicja, a przynajmniej najlepsza

Od wyborów samorządowych Bytomiem rządzi koalicja KO-PiS, czyli Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda magicy z… więcej >>>


Witold Branicki Witold Branicki

Krajobraz po historycznym spadku

​Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje

przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>


Jacek Sonczowski Jacek Sonczowski

Święto policji w teatrze “Rozbark”

​Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>


ZB 5 | 03.02.2014 | Życie miasta | Jacek Sonczowski

Tramwaje nadrabiają zaległości

​Daleko do ideału. Po recesji w połowie minionej dekady Tramwaje Śląskie zaczynają powoli wracać do formy. Modernizację taboru i infrastruktury rozpoczęto najpierw z własnych środków, a obecnie zmiany wspierają fundusze unijne.


Dyrektor bytomskiego oddziału Tramwajów Śląskich, Andrzej Kostek źle wspomina minioną dekadę, kiedy to tabor i sieć zaczynała gwałtownie podupadać. Tory były w coraz gorszym stanie, bowiem nie modernizowano ich od lat, a stare wozy z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zaczynały odstawać od współczesnych standardów. W ocenie dyrektora najgorzej było w mroźną zimę 2006 roku.
Obecnie szybko się modernizujemy i nadrabiamy zaległości, co zresztą widać na ulicach, patrząc na odnowione lub zupełnie nowe wagony. Jest ich coraz więcej, a sytuacja dalej będzie się rozwijała pomyślnie. Stopniowo staramy się również poprawić stan torowisk – mówi dyrektor Kostek.

W pierwszym rzucie rozpoczęto modernizację starych „kanciastych" tramwajów o symbolu 105N., których nadal sporo widuje się na ulicach. Obok nich jeżdżą wyremontowane w 2007 roku przez Tramwaje Śląskie unowocześnione wagony. Koszt remontu jednego z nich to milion złotych. Jednak i tak się to opłaca, bo za zakup nowego pojazdu trzeba by wyłożyć minimum 6 razy więcej. Pierwszy etap modernizacji Tramwaje Śląskie przeprowadziły z własnych środków. W sumie w całej spółce odnowiono około 30 wagonów.

W drugim etapie składy modernizuje się z pomocą funduszy unijnych, a wkrótce na trasy Śląska wyruszy 30 wagonów zupełnie nowego typu PESA 2012. Będą obsługiwały m.in. trasę z Bytomia do Katowic. – Obecnie w Bytomiu posiadamy 74 wagony, w tym 2 starocie kursujące na linii 34 wzdłuż ulicy Piekarskiej. Wozy mające po 2 miliony kilometrów przebiegu, cieszą się ogromnym powodzeniem i są bardzo często fotografowane przez zagranicznych turystów. Spora część składów jest po modernizacji, a pozostałe czekają na odnowienie – twierdzi Andrzej Kostek.

W rejonie bytomskiego oddziału znajduje się spora część śląskiego torowiska, bowiem 80 z 330 kilometrów. Niestety, w minionym roku obchodzono smutną uroczystość 30-lecia likwidacji linii do Miechowic. Natomiast w tym roku minie 10 lat od zamknięcia trasy do Dąbrówki Wielkiej. Na co dzień w tramwajach oraz w naszej redakcji o reaktywację miechowickiej trasy pyta wiele osób. Koszt przedsięwzięcia jest jednak gigantyczny.

Na szczęście w tym roku zostanie oddana do użytku linia nr 7 do Łagiewnik i dalej do Świętochłowic, Chorzowa i Katowic. Pochodząca z 1901 roku trasa wiodła przed wojną przez Polskę i Niemcy. Stąd jej użytkownicy pamiętają zapewne, ze tory na krótkim odcinku przecinały ulicę. Obecnie są już „wyprostowane" i biegną prawą jej stroną.

Z oceny Andrzeja Kostka wynika, że obecnie w najgorszym stanie są szyny na trasie z centrum Bytomia do Stroszka. Są strasznie pokręcone, w tramwajach niemiłosiernie trzęsie i na lata 2014–2020 zaplanowane jest przekazanie środków unijnych na ich kapitalny remont. Obecnie można cieszyć się z wyremontowania torowiska na ul. Moniuszki i części Katowickiej. Rozpocznie się również remont szyn na ulicy Jagiellońskiej i być może porządek zapanuje nareszcie pod wiaduktem pomiędzy ul. Miarki a Zabrzańską i na Zamłyniu. Tam szykują się niestety komplikacje w ruchu, jednak nie da się ich uniknąć.



Artykuł był oglądany 3172 razy.
  • Ocena - 3.6667 3 głosów
   


Komentarze








  • pozostałe artykuły z tego wydania

    Referendum przewrotne

    Nie, czyli tak. 16 marca czeka nas referendum w sprawie przyszłości Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego i finansów miasta. Zdecydowali o tym… więcej >>>

    ZB 5 | Życie miasta | 03.02.2014 | Tomasz Nowak

    Cud: odnowią dworzec

    ​Lobbowanie pomogło. Firma „Akces" z Czechowic-Dziedzic wyremontuje halę bytomskiego dworca kolejowego. Wygrała ona przetarg ogłoszony przez PKP S.A. Przetarg, którego… więcej >>>

    ZB 5 | Życie miasta | 03.02.2014 | Edytor

    Opozycja zrobi swoje referendum?

    Zaskarżyli uchwałę. Na jednym, zaplanowanym na 16 marca referendum może się nie skończyć. Opozycja zacznie bowiem zbierać podpisy pod wnioskiem… więcej >>>

    ZB 5 | Życie miasta | 03.02.2014 | Edytor

    Człowiek, który powiesił Breżniewa

    Osiemdziesiąt lat Edwarda Tomenki. W ubiegłym tygodniu 80. urodziny obchodził Edward Tomenko – bytomianin, satyryk, człowiek, który pobił wiele rekordów. I wciąż… więcej >>>

    ZB 5 | Środek życia | 03.02.2014 | Marcin Hałaś

    Czy twoje dziecko zażywa narkotyki?

    Diagnoza i program. Ponad 14 procent uczniów bytomskich szkół miało w ostatnim roku kontakt z narkotykami. Tyle samo chce je… więcej >>>

    ZB 5 | Życie miasta | 03.02.2014 | Edytor

    Bytom historyczny, nowoczesny i emocjonalny

    Bytomianka w Recklinghausen. Anna Friederich pochodzi z Bytomia, ale od ponad 20 lat mieszka w niemieckim Recklinghausen. W zeszły piątek… więcej >>>

    ZB 5 | Środek życia | 03.02.2014 | Edytor

    Od wampira Draculi do Rudolfa Hessa

    Historyczne pasje Tomasza Saneckiego. O tajemnicach II wojny światowej, ale także o sekretach Rzeczpospolitej Obojga Narodów pisze w Internecie bytomianin… więcej >>>

    ZB 5 | Życie kulturalne | 03.02.2014 | Edytor

    Latająca miotła Baby-Jagi

    ​Znawcy lotnictwa. Bogatą i specjalistyczną wiedzą musieli się wykazać uczestnicy Konkursu Wiedzy Lotniczej noszącego nazwę „Latająca miotła Baby-Jagi". Zorganizowano go… więcej >>>

    ZB 5 | Życie miasta | 03.02.2014 | Edytor

    Kto (nie) chce jeździć po bruku?

    ​Za i przeciw. Wiele kontrowersji wywołał nasz zeszłotygodniowy tekst zatytułowany „Triumfalny powrót bruku". Odezwali się bytomianie krytykujący fakt, iż muszą… więcej >>>

    ZB 5 | Życie miasta | 03.02.2014 | Edytor


    OGŁOSZENIA
    DROBNE

    W PONIEDZIAŁEK
    W GAZECIE
    W ŚRODĘ
    W INTERNECIE!*

    *za 15% dopłatą

    23 lutego 2020

    imieniny:
    Romany, Damiana

    Galeria Tomenki

    Nasze akcje

    • Panteon bytomski

      Cykl artykułów o ludziach, którzy na przestrzeni wieków zasłużyli się dla Bytomia. więcej >>>

    Redakcja