Zb logo

  

   blogi   forum

Wiadomości

Komentarze / Blogi

Tomasz Nowak Tomasz Nowak

Kamera! Akcja! I nic nie widać

​Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>


Marcin Hałaś Marcin Hałaś

Dobra koalicja, a przynajmniej najlepsza

Od wyborów samorządowych Bytomiem rządzi koalicja KO-PiS, czyli Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda magicy z… więcej >>>


Witold Branicki Witold Branicki

Krajobraz po historycznym spadku

​Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje

przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>


Jacek Sonczowski Jacek Sonczowski

Święto policji w teatrze “Rozbark”

​Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>


ZB 20 | 17.05.2021 | Życie miasta | Edytor

Za rok pojedziemy pociągiem na trasie Bytom-Gliwice

​Moment przełomowy. W przyszłym roku znowu pojedziemy pociągiem z Bytomia do Gliwic. Reaktywację cieszącego się powodzeniem połączenia zapowiada Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Będzie szybko, wygodnie i komfortowo. 


O swych planach dotyczących transportu publicznego władze GZM poinformowały w minionym tygodniu. Jak zapowiedziano w 2022 roku Metropolia zamierza jeszcze mocniej postawić na rozwój transportu kolejowego. W efekcie sfinansuje dodatkowe połączenia pasażerskie na trasie Katowice-Sławków oraz co najbardziej interesujące dla nas wyłoży fundusze na połączenie Gliwice-Bytom. Tym samym zostanie ono reaktywowane po przerwie. – Kontynuujemy nasze działania w ramach podstawowego wariantu „zero” Koncepcji Kolei Metropolitalnej, który zakłada rozwój transportu kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Od 2022 roku chcemy dać mieszkańcom Metropolii nowe możliwości podróżowania koleją – tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Po ośmiu latach

Jego zdaniem to przełomowy moment: – Do tej pory dofinansowywaliśmy połączenia, które zostały zaproponowane przez organizatora kolejowych przewozów pasażerskich, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Teraz to my, jako Metropolia, podtrzymując wolę obecnego poziomu finansowania pociągów, zaproponowaliśmy również listę nowych połączeń, które jesteśmy gotowi w całości sfinansować. Przygotowaliśmy również projekt rozkładu jazdy dla nowych, finansowanych przez GZM połączeń. Od początku to w pełni nasza inicjatywa – stwierdza Kwitek. 

Na trasę Bytom-Gliwice pociągi wrócą po ośmiu latach. Będzie ją obsługiwać 15 par składów. Rozkład jazdy zakłada częstotliwość 1h w godzinach szczytu i 2h poza szczytem. Dodatkowo godziny kursowania pociągów mają zostać dopasowane m.in. do funkcjonowania podstrefy gliwickiej w ramach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tak aby pracownicy mogli dojechać do pracy i wrócić do domu. 

Wagon z klimą

Metropolia poza sfinansowaniem większej liczby połączeń kolejowych podejmuje również inne działania, aby poprawić jakość transportu na swoim obszarze. – Cieszymy się, że możemy rozwijać połączenia na nowych trasach. Współpracujemy z ZTM, aby odpowiednio w miarę możliwości zsynchronizować rozkłady jazdy pociągów z autobusami, zwłaszcza na trasie Gliwice-Bytom, gdzie funkcjonują obecnie połączenia równoległe i powinny one uzupełniać się wzajemnie z ofertą kolejową, a także, by przesiadka w Gliwicach do autobusów zmierzających na tereny KSSE była jak najdogodniejsza. Warto podkreślić, że dzięki pracom modernizacyjnym na sieci PKP PLK SA czas jazdy pomiędzy centrum Gliwic a centrum Bytomia będzie wynosił jedynie 20 minut – wyjaśnia Wojciech Dinges, zastępca Dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM. – Ponadto w trakcie negocjacji, określiliśmy też jakim taborem mają być wykonywane połączenia, finansowane z budżetu GZM. Pociągi finansowane przez GZM będą wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety w obiegu zamkniętym oraz system informacji pasażerskiej

Szansa dla miasta

Władze Bytomia nie kryją zadowolenia z reaktywacji służącej wielu mieszkańcom, a przede wszystkich dojeżdżającym do Gliwic studentom linii. – Cieszę się, że bytomianie zyskają kolejny środek transportu publicznego do Gliwic. Już wkrótce czeka nas modernizacja linii nr 131 łączącej Bytom z Katowicami, Chorzowem i Tarnowskimi Górami, a co za tym idzie również hali dworca kolejowego z lat trzydziestych XX wieku – mówi wiceprezydent Bytomia Michał Bieda. – To szansa dla naszego miasta, aby zyskało kolejne dogodne połączenia w ramach Metropolii, ale również dalekobieżne, które połączą Bytom z największymi miastami w Polsce



Artykuł był oglądany 572 razy.
  • Ocena - 0 0 głosów
   


Komentarze

Czytelnik
napisał
17.05.2021
o 05:35

Za rok pojedziemy do Gliwic pociągiem by za dwa lata znów do Gliwic pociągiem nie dojechać i za trzy lata znów dojechać. od lat to samo

gaeilgeoir.slaq
napisał
19.05.2021
o 22:35

Dwa ważne miasta, a nie mogą się dogadać w sprawie linii kolejowej - jest to swoiste kuriozum, możliwe tylko w tej, pożal się Boże, “metropolii”. Mentalność ludzka jak w najgorszym #############. PolRegio nie stanęło na wysokości zadania, puszczając na tej linii niezmodernizowane EN-57, które są najdłużej produkowanym pojazdem szynowym świata. Były zbyt drogie w eksploatacji, więc linia, świeżo reaktywowana, musiała upaść.  Nikt też nie wpadł na pomysł przystanków pośrednich w pobliżu centrów handlowych, a istniejące - Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice czy Zabrze Północ, notabene zlikwidowane, były zupełnie oderwane od zapotrzebowań pasażerów. Bytom Bobrek, zbyt oddalony od dzielnicy, Zabrze Biskupice, to samo, no może jeszcze Zabrze Północ, ale też nie do końca. Koleje Śląskie nie poprawiły sytuacji tej linii, likwidując przystanki na terenie Zabrza. Jedyna nadzieja dla tej linii to bycie linią dowozową z Gliwic do Bytomia, by się tam przesiąść na pociągi na lotnisko. Metropolia nie traktuje poważnie transportu publicznego, głównie szynowego, o czym świadczy stosunek do tej linii, a także do szeregu linii tramwajowych! Co się stało z linią tramwajową 8, 12, 18, 25, 31, 32, 33, 34? Większość na terenie Bytomia! Dba się tylko o transport indywidualny, który i tak jest sprawniejszy od publicznego, zbiorowego, bo dystansuje go czasem przejazdu, nawet mimo korków. “Dni bez samochodu” nie mają w tej sytuacji najmniejszego sensu. Wracając do linii Gliwice-Bytom, autobus tzw, przyspieszony linii 850 swego czasu jechał 50 min, a pociąg 25. i co potem zlikwidowano? Oczywiście pociąg!!!

Lol
napisał
22.05.2021
o 17:36

moze pytanie zasadnicze, po co jechac do Gliwic?
Kto za ta zabawe bedzie placil?
Taniej by byla taxi dla kazdego co chce na Gliwice.
Kto z czytelnikow byl w Gliwicach, bo ja ostatnio w 1995.

Lech
napisał
26.05.2021
o 09:36

Pytanie po co jechać pociągiem do Gliwic skoro tzw. autostradą gliwicką można puścić autobus pośpieszny? Chyba taka linia jest tańsza w budowie, obsłudze i porównywalnie szybka? Ale rozumiem że zaraz zacznie się ekologiczne gadanie że autobusy są nieekologiczne. Więc będziemy łądować znacznie większe pieniądze w linie pociągu. A bytomski dworzec kolejowy i tak wygląda jakby umarł.

Lol
napisał
03.06.2021
o 16:36

Errata:
sorry , ale jak ja i Lech , po ocenach widze, 27_mio cm zwisy piszemy, to jestescie nie do uratowania. (no tak, za duzo Uniwersytetow to my w Bytomiu nie mamy)








  • pozostałe artykuły z tego wydania

    Siedziba GZM w elektrociepłowni, czyli stolica w Bytomiu?

    ​Już to proponowaliśmy. Zgłoszona przez burmistrza Radzionkowa Gabriela Tobora propozycja, by dla ratowania gmachu EC Szombierki przenieść do niego siedzibę… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Tomasz Nowak

    Szczepimy się na potęgę

    ​Koronawirus. Kilkanaście tysięcy bytomian zaszczepiło się już w jednym z dwóch masowych punktów. Liczba wszystkich mieszkańców, którzy przyjęli dawkę preparatu chroniącego przeciw… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Tomasz Nowak

    Kto zdemolował plac zabaw w Bobrku?

    ​Ręce opadają. Plac zabaw otwarty niespełna dwa lata temu w rejonie ulic Baczyńskiego i Ustronie w Bobrku jest w opłakanym stanie. Choć znajduje się… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Edytor

    Skąd tyle wypadków na alei Jana Pawła II?

    ​Niebezpieczna droga. Dwa groźne wypadki w ciągu zaledwie trzech majowych dni.  41-letni motocyklista zginął, a dwie inne osoby z obrażeniami trafiły do szpitala.… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Edytor

    Miasto nam rozkwitło

    ​Kolorowo! Długo musieliśmy w tym roku czekać na wiosnę, ale opłaciło się ze wszech miar. Miasto rozkwitło, place, skwery i zieleńce są… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Edytor

    Miasto i firmy wspólnie zrzucą się na drogę

    ​140 metrów. Powstanie droga łącząca ulicę Hakuby z firmami działającymi w sąsiedztwie bytomskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pieniądze na… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Edytor

    Znowu dostaliśmy kasę na rewitalizację

    ​W partnerstwie. Niemal 5 milionów złotych ze Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego trafi do Bytomia na rewitalizację kwartału ulic Głęboka-Katowicka-Matejki. Zaplanowane tam prace… więcej >>>

    ZB 20 | Życie miasta | 17.05.2021 | Edytor

    Ulica Miarki stanie się przyjazna

    ​Śródmieście. – Źle się żyje przy naszej ulicy, problem goni problem – skarżą się mieszkańcy ulicy Miarki. Przeszkadzają im hałas… więcej >>>

    ZB 20 | Życie dzielnic | 17.05.2021 | Edytor

    Kapliczka odzyskuje blask

    ​Apel. Do końca czerwca ma trwać modernizacja kapliczki Maria Hilf leżącej na granicy Bytomia oraz Piekar Śląskich. Przy jej wyposażaniu… więcej >>>

    ZB 20 | Środek życia | 17.05.2021 | Edytor