Zb logo

  

   blogi   forum

Wiadomości

Komentarze / Blogi

Tomasz Nowak Tomasz Nowak

Kamera! Akcja! I nic nie widać

​Bytomski system monitoringu to 38 kamer non stop rejestrujących to, co dzieje się w najważniejszych punktach miasta, obraz… więcej >>>


Marcin Hałaś Marcin Hałaś

Dobra koalicja, a przynajmniej najlepsza

Od wyborów samorządowych Bytomiem rządzi koalicja KO-PiS, czyli Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda magicy z… więcej >>>


Witold Branicki Witold Branicki

Krajobraz po historycznym spadku

​Na 760-lecie lokacji Bytomia na prawie niemieckim Ratusz oraz jego agendy, miejscowe instytucje i organizacje

przygotowały turnieje, imprezy,… więcej >>>


Jacek Sonczowski Jacek Sonczowski

Święto policji w teatrze “Rozbark”

​Policjanci z bytomskiego garnizonu spotkali się w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu "Rozbark". Okazją było doroczne Święto Policji.… więcej >>>


ZB 1 | 04.01.2021 | Życie miasta | Edytor

Bytom: odnowią halę dworca. Radzionków: poszerzą wiadukt

​Miliony na inwestycje. Będąca dziś w fatalnym stanie hala peronowa bytomskiego dworca kolejowego zostanie odnowiona. Przebudowy doczeka się też wąski wiadukt kolejowy w Radzionkowie. A wszystko dzięki gigantycznej inwestycji zapowiadanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. 


Zapowiedź tego przedsięwzięcia pojawiła się już kilka miesięcy temu, teraz zrobiono kolejny krok. Oto bowiem PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji oraz przebudowę tak zwanej magistrali węglowej, czyli linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory-Bytom- Nakło Śląskie. Na ten cel pójdzie ponad 1,2 miliarda złotych. Inwestycja ma kolosalne znaczenie, bo z tej linii korzystają pociągi pasażerskie, m.in. Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Kluczborka oraz pociągi towarowe jeżdżące w kierunku Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. 

Z tych planów remontowych nie sposób się nie cieszyć: – To kolejna dobra informacja dla naszego miasta, tym bardziej, że w ramach modernizacji linii kolejowej, odnowiona zostanie hala peronowa. Na tej inwestycji z pewnością skorzystają mieszkańcy Bytomia, którzy podróżują koleją do szkół oraz pracy – mówi prezydent Bytomia, Mariusz Wołosz.
Roboty będą prowadzone na torach na odcinku linii kolejowej przebiegającej przez Bytom, doczekamy się też remontu stacji Bytom, Bytom-Karb, a także Bytom-Północny. Ponadto przewidziano wymianę sieci trakcyjnej, odnowione zostaną  rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem, pojawią się nowe wiadukty, a stare doczekają się remontu.

Spore zmiany nastąpią na naszym dworcu. Perony 2, 3 i 4 mają być zmodernizowane, a strasząca dziś swym wyglądem konstrukcja hali peronowej przejdzie gruntowne czyszczenie z rdzy. Ekipa remontowa stworzy poza tym nowe poszycie dachu i kanalizację deszczową oraz zamontuje nowe, mające upiększyć miejsce elementy małej architektury. To nie jest łatwe zadanie, bo hala peronowa Dworca PKP w Bytomiu wpisana jest do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Bytomia.
Pozostałe nasze dworce też się zmienią. Stacja Bytom-Północny zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przeniesie się o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich. Postanowiono tak, by by pasażerowie mieli lepszy  dostęp do komunikacji miejskiej w Stroszku. Na peronach (także na stacji Bytom-Karb) pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także czytelne tablice informacyjne.

Dzięki tym wszystkim przeobrażeniom i unowocześnieniom pociągi pojadą z dużo większą prędkością. To nie koniec. Władze PKP PLK zapowiadają też, że znacząco poprawi się komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach osobowych, które zostaną dopasowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W Radzionkowie, przez który też biegnie magistrala węglowa. również mają powody do zadowolenia. W ramach zadania przebudowane będą bowiem wiadukty nad ulicami Kużaja oraz Zejera, powstanie też przejście pod torami w rejonie ulicy Anieli Krzywoń. Cieszy zwłaszcza remont, a dokładniej poszerzenie wiaduktu prowadzącego na Księżą Górę. Władze miasta już dawno chciały go odnowić, by ułatwić życie mieszkańcom „Górki”, ale  kiedy dowiedziały się o planach PKP mogły temat odpuścić.  

Przebudowane zostaną też perony na stacji Radzionków, a także na przystanku Radzionków-Rojca. Umowa przewiduje poza tym likwidację przejazdu kolejowego w ciągu ul. św. Wojciecha, jednak w tej kwestii do porozumienia muszą dojść Zarząd Dróg Powiatowych w Tarnowskich Górach oraz PKP PLK.



Artykuł był oglądany 612 razy.
  • Ocena - 0 0 głosów
   


Komentarze

Adam
napisał
03.01.2021
o 15:54

Jak zobaczę to uwierzę, niedawno mówili o budowie dworca autobusowego, już projekty zrobili za miliony złotych i co się okazało, że dworca nie było, bo co prawda kasa na projekty była to na realizację już nie ma, ale kto się miał obłowić ten się obłowił

Gordon
napisał
04.01.2021
o 15:49

Fajnie, że w końcu przetarg został rozstrzygnięty. Jak można przeczytać w wielu mediach, inwestycja będzie realizowana w formie “projektuj i buduj”. Wobec powyższego piłka jest po stronie p. Wołosza aby coś jeszcze zmienić na lepsze w tym projekcie, w którym można śmiało upatrywać szansy i rewolucji komunikacyjnej dla Bytomia. A w czym dokładnie rzecz??
1) przesunięcie przystanku Bytom - Północ i utworzenie czegoś na kształt “park&ride;” - o tym jest mowa i to jest pierwsza szansa.
2) utworzenie strefy “park&ride;” przy przystanku Bytom Karb - jest tam ogromna możliwość lepszego skomunikowania dworca zarówno dla pojazdów jak i pieszych i rowerzystów, miejsca na parkingi jest bardzo dużo nawet pod wiaduktem a dojazd nawet z dwóch stron (Netto i Techniczna, a także od osiedla przy Wrocławskiej). Stamtąd do przystanku jest ze 2 minuty pieszo. Jest to o tyle wdzięczny projekt, że potok ludzi z Miechowic nie musi się już pchać do centrum Bytomia aby skorzystać z pociągu bo chyba oto w tym najbardziej chodzi,
3) zmiany w rejonie przystanku Bytom Karb bo z pewnością będzie nowy most nad wąskotorówką więc można uwzględnić w jego szerokości utworzenie ścieżki rowerowej i chodnika dla pieszych o dobrych parametrach,
4) budowa przystanku Bytom Rozbark z taką samą infrastrukturą jak na Bytom Północ i Bytom Karb
5) poszerzenie wiaduktu na ul. Łagiewnicką aby zmieścić dodatkowy pas do centrum niezależny od tramwaju (już teraz widać, że awarie na tramwajach zmniejszają korki na Łagiewnickiej i Zabrzańskiej bo wtedy oba pasy są wykorzystywane w pełni dla pojazdów),
6) powrót do przeszklonego poszycia i ścian bocznych hali dworcowej,
I dopiero lobbowanie przez p. Wołosza za takim postawieniem sprawy spowoduje chociaż częściowe rozwiązanie problemów komunikacyjnych Bytomia. A przecież to sam p. Wołosz podkreśla, że zależy nam na kilku mniejszych centrach przesiadkowych niż tylko na jednym ogromnym w centrum miasta co oczywiście ma sens. Bytom Północ i Bytom Karb mogą hamować potoki samochodów, które obecnie parkują lub przejeżdżają przez centrum Bytomia.

Ala
napisał
09.01.2021
o 06:00

Wołosz po kompromitacji z centrum przesiadkowym powinien oddać władze. Bardziej kiepskiego prezydenta w historii Bytomia nie było. Dno z wodorostami.








  • pozostałe artykuły z tego wydania

    1 mld 211 mln w naszym budżecie na rok 2021

    ​Radni jednomyślni! Na ostatniej w zeszłym roku sesji Rady Miejskiej bytomscy radni przyjęli budżet miasta na rok 2021. Trudno w to uwierzyć,… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Tomasz Nowak

    Pożary na koniec roku

    ​Ogień szalał. Nie bez emocji zakończyli miniony rok bytomscy strażacy. Podczas świąt paliło się w kamienicy przy ulicy Piłsudskiego. Przed Sylwestrem… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    Mieli spore długi, ale je odpracowali

    ​Są efekty. Niemal 230 tysięcy złotych zadłużenia odpracowali w ciągu dziesięciu miesięcy minionego roku lokatorzy budynków należących do Bytomskich Mieszkań. Zainteresowanie… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    Pionierskie zabiegi w walce z COVID-19

    ​To pomaga. Nowatorską metodę ratującą życie pacjentów z ciężkim przebiegiem COVID-19 z stworzyli lekarze z bytomskiego Szpitala Specjalistycznego nr 1 przy ulicy Żeromskiego… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    BSM stawia na termomodernizację

    ​Inwestują, poprawiają. Coraz więcej budynków należących do Bytomskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przechodzi kompleksową termomodernizację. Inwestycje przynoszą spore zyski, a prowadzone są w taki… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    Rekonstrukcja tragedii do obejrzenia on-line

    ​Jedyne rozwiązanie. Jedna z największych w Polsce rekonstrukcji historycznych przypominająca o tragicznych okolicznościach wkraczania Sowietów do Miechowic nie odbędzie się na żywo z powodu… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    Nie ma sensacji na gminnym wysypisku

    ​Nowe porządki. Wiele się zmieniło na bytomskim wysypisku odpadów komunalnych przy alei Jana Pawła II od momentu, gdy wróciło ono… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    Strefa Płatnego Parkowania się powiększy

    ​Tak chcieli mieszkańcy. Bytomska Strefa Płatnego Parkowania wkrótce się powiększy o kolejne ulice. Zdecydowali tak radni, a chcieli tego mieszkańcy narzekający na… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor

    Odnowili place zabaw

    ​Ale efekty. Zima trwa, ale niekorzystne warunki pogodowe nie przeszkadzają w odnawianiu kilku bytomskich placów zabaw. Prowadzone na nich prace mają… więcej >>>

    ZB 1 | Życie miasta | 04.01.2021 | Edytor


    OGŁOSZENIA
    DROBNE

    W PONIEDZIAŁEK
    W GAZECIE
    W ŚRODĘ
    W INTERNECIE!*

    *za 15% dopłatą

    07 maja 2021

    imieniny:
    Gizeli, Ludmiły

    Galeria Tomenki

    Nasze akcje

    • Panteon bytomski

      Cykl artykułów o ludziach, którzy na przestrzeni wieków zasłużyli się dla Bytomia. więcej >>>

    Redakcja