Dwa prestiżowe certyfikaty "Szpital bez bólu" otrzymał bytomski Szpital Specjalistyczny nr 1 przy ulicy Żeromskiego. Ten sukces został poprzedzony wieloma staraniami całego personelu.
- Certyfikaty „Szpital bez bólu" to dla nas przede wszystkim sygnał, że w naszej placówce pacjenci mogą liczyć na skuteczne i nowoczesne metody łagodzenia dolegliwości bólowych. Oddziały Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej oraz Reumatologii i Rehabilitacji, bo to one zostały wyróżnione wprowadzają standardy, które nie tylko zmniejszają cierpienie pacjentów, ale także poprawiają komfort leczenia i przyspieszają rekonwalescencję. Jako dyrektor medyczny cieszę się, że bytomska „Jedynka" stale podnosi jakość opieki medycznej – mówi dr Rafał Sołtysek, p.o. Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa.
Zgodnie z wytycznymi
Wyróżnienia potwierdzają skuteczne wprowadzenie procedur łagodzenia bólu wedle wytycznych Polskiego Towarzystwa Badania Bólu. To także dowód tego, że bytomska lecznica konsekwentnie stosuje obowiązujące standardy leczenia bólu pooperacyjnego i przewlekłego. Przypomnijmy, że program „Szpital bez bólu" to pochodząca z roku 2010 inicjatywa wspomnianego Towarzystwa. a także współdziałających z nim podobnych organizacji. Zgodnie z zasadami certyfikat trafia do szpitali stosujących procedury łagodzenia bólu na trzy lata. Po czym okresie możliwa jest ponowna certyfikacja.
Zdobycie certyfikatów nie było łatwe i wymagało od pracowników konsekwentnych działań. Aby otrzymać certyfikat trzeba bowiem spełnić szereg ściśle określonych wymagań dotyczących organizacji opieki nad pacjentem i kompetencji personelu. Procedura rozpoczyna się od szkoleń z zakresu leczenia bólu, które przechodzi cały personel medyczny. Oddziały zabiegowe poznają techniki uśmierzania ostrego bólu pooperacyjnego, natomiast oddziały niezabiegowe szkolą się w ocenie i terapii bólu przewlekłego.
Personel musi rejestrować
Dodatkowo zainteresowani pozyskaniem certyfikatu muszą prowadzić systematyczny monitoring natężenia bólu u wszystkich pacjentów: na oddziałach zabiegowych ocena odbywa się standardowo cztery razy na dobę, zaś na oddziałach zachowawczych przynajmniej dwa razy dziennie. Kolejnym istotnym elementem jest dokumentowanie działań związanych z uśmierzaniem i leczeniem bólu oraz informowanie pacjentów o możliwościach jego łagodzenia. Ma się to odbywać podczas bezpośredniej rozmowy, jak i dzięki pisemnym materiałom edukacyjnym. Personel lecznicy ma też obowiązek rejestrowania i monitorowania ewentualnych działań niepożądanych.
A co to wszystko daje? Dzięki wdrożeniu standardów pacjenci mogą liczyć na szybkie i skuteczne reakcje personelu w przypadku bólu ostrego i przewlekłego. Redukcja dolegliwości wpływa nie tylko na komfort pacjentów, ale także zmniejsza ryzyko powikłań pooperacyjnych i przyspiesza proces rekonwalescencji, co ma kluczowe znaczenie dla jakości całego procesu leczenia.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz