Projektem objęto dwie placówki oświatowe, do których uczęszcza największa liczba małych Romów. Chodzi o Szkołę Podstawową nr 16 w Bobrku oraz Szkołę Podstawową nr 21 w Karbiu. Ich uczniowie między innymi wspólnie uczestniczyli w zajęciach tanecznych i muzycznych, przygotowali spektakl teatralny, wychodzili do kina i teatru, prowadzili stronę internetową, a także pomagali w stworzeniu świetlicy integracyjnej. Ta ostatnia została urządzona na poddaszu SP nr 16. Na ponad stu metrach kwadratowych specjalnie zaadaptowanej powierzchni urządzono miejsce spotkań dzieci polskich i romskich. W przyszłości będą one razem brały udział w warsztatach artystycznych, poznają zwyczaje i tradycje swych rówieśników. Zapraszani na nie będą także uczniowie ze szkoły w Karbiu oraz rodzice dzieci. Pobyt w świetlicy ma im pomóc w zintegrowaniu się, a także zdobyciu ogólnej wiedzy o otaczającym nas świecie. Zgodnie z założeniami świetlica ma poza tym stać się miejsce międzykulturowego dialogu.
Trzy lata działań podsumował spektakl wystawiony w miniony czwartek w auli SP nr 16. Wspólnymi siłami przygotowały go dzieci oraz instruktorzy opiekujący się nimi podczas wspomnianych zajęć. Postarano się o odpowiednią scenografię i plakat reklamujący całe wydarzenie, zadbano o oprawę muzyczną i choreografię wzbogaconą o elementy tańca. Zebrana w szkole liczna publiczność obejrzała przedstawienie zatytułowane „Zaczarowana skrzynka”, które oparto na kanwie cygańskiej baśni o tej samej nazwie. Scenariusz spektaklu napisała Aleksandra Cieplińska, a goście specjalnym była znana artystka romska Małgorzata Mirga-Tas. 13 i 14 grudnia poprowadziła ona profesjonalne warsztaty artystyczne.
W tym roku bytomski Urząd Miejski, korzystający ze środków własnych oraz pieniędzy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, po raz ostatni zaangażował się w tego typu przedsięwzięcie. Teraz działania na rzecz integracji Romów i Polaków mają podejmować same szkoły.
Komentarze