Wystartował cykl debat poświęconych przebudowie Katowickiego Węzła Kolejowego (Materiał Partnera)

Przed nami jeden z największych projektów w historii polskiej kolei – przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego. Ta gigantyczna inwestycja ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu Górnego Śląska i Zagłębia, jak i dla wszystkich pasażerów korzystających z kolei, w tym komunikacji miejskiej, w stolicy konurbacji śląskiej.

  • Data:
  • Autor: Redakcja
Autor zdjęcia: Koleje Śląskie

Koleje Śląskie, będące liderem przewozów w regionie, przygotowały kompleksową kampanię informacyjną, aby ułatwić podróżnym korzystanie z przejazdów w okresie prac remontowych prowadzonych przez ogólnopolskiego zarządcę infrastruktury.

Debata publiczna, która odbyła się 9 października 2023 roku w Parku Technologicznym A przy ul. Żeliwnej 38 w Katowicach, stała się wydarzeniem inicjującym unikatową kampanię informacyjną. Podczas debaty mieliśmy okazję wsłuchać się w głosy ekspertów, którzy przybliżyli gościom proces przebudowy Węzła Katowickiego i wiążące się z nim utrudnienia.

W panelu dyskusyjnym wzięli udział Przemysław Brych – influencer i społecznik, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek. Osoba znakomicie rozpoznawalna, promotor kolei i miłośnik komunikacji zbiorowej oraz Damian Łuniewski – Naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich, ekspert odpowiedzialny za opracowanie nowego rozkładu jazdy na czas przebudowy.

Moderatorem spotkania był Maciej Zaremba – Rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Podczas debaty, którą transmitowano także w Internecie, każdy z uczestników miał okazję przedstawić swoje propozycje dotyczące nowego rozkładu jazdy naszego największego regionalnego przewoźnika.

Podczas spotkania zgromadzonych gości przywitał Patryk Świrski – prezes Kolei Śląskich, który podkreślił wagę i rozmach przedsięwzięcia:

- Przed nami pierwsza z debat dotyczących przebudowy Węzła Katowickiego, największego węzła kolejowego w Polsce. Będąc świadomi utrudnień jakich doświadczymy jako przewoźnik i Państwo, jako pasażerowie, chcielibyśmy porozmawiać na ten temat. Chcielibyśmy, aby wszystkie problemy były łatwe do rozwiązania.

Warto dodać, że wokół projektu powstała Rada Kolejowa – nieformalne społeczne stowarzyszenie, które będzie czuwać i zgłaszać ewentualne uwagi związane z procesem przebudowy. Po zakończeniu przedsięwzięcia głos Rady stanie się równie istotny, jej członkowie będą posiadać realny wpływ na rozwiązania związane z efektywnością funkcjonowania Kolei Śląskich. Koordynatorem stowarzyszenia mianowano Przemysława Brycha, czyli Konduktora Przemka.

Podczas debaty padło jedno z kluczowych pytań dotyczących tej wielkiej inwestycji. Skąd potrzeba przebudowy na tak dużym obszarze i dlaczego przez wiele miesięcy będziemy mierzyć się z utrudnieniami?

Jak podkreślił Damian Łuniewski:- Dostrzeżono potrzebę rozwoju transportu kolejowego i dzięki temu, że jesteśmy w Unii Europejskiej możemy pozyskać środki na przebudowę infrastruktury i dostosować ją do zmieniających się trendów. Jest to proces długotrwały, na który ma wpływ wiele czynników. Myślę, że już niedługo będziemy mogli cieszyć się nowoczesną infrastrukturą kolejową.
Z kolei Przemysła Brych, wiele mówił o problemach z jakimi zgłaszają się do niego podróżni:- Pasażerowie narzekają na niewystarczającą liczbę połączeń. Przykładowo, spotykam głosy mówiące o braku bezpośrednich połączeń z Cieszyna do Katowic. Problem stanowi infrastruktura, bowiem nie jesteśmy w stanie uruchomić więcej pociągów przy jej obecnym stanie. Linie kolejowe korkują się, gdyż jest zbyt wiele pociągów. Zbudowanie dodatkowych par torów wpłynie na przepustowość i liczbę połączeń. Obecnie, jak podkreślił ekspert, przepustowość Węzła Katowickiego jest na granicy wydolności.

Podczas debaty goście wielokrotnie mogli usłyszeć, iż przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego to projekt bez precedensu na terenie Górnego Śląska i Zagłębia. Obejmuje on odcinek linii E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Zabrzeg aż po Zebrzydowice.

Jej głównym celem jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od regionalnego i dalekobieżnego, co znacznie zwiększy przepustowość oraz regularność połączeń kolejowych, a także zagęści siatkę połączeń. Projekt zakłada również budowę nowych przystanków osobowych w okolicach największych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co pozytywnie wpłynie na rolę kolei w transporcie miejskim.

Aktualne informacje - dotyczące prac związanych z przebudową oraz wynikających z tego utrudnień - będą regularnie publikowane TUTAJ

Ocena: 4,75
Liczba ocen: 4
Oceń ten wpis

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu, dodaj pierwszy komentarz.

Partnerzy