Będący w złym stanie technicznym wiadukt wiszący nad ulicą Siemianowicką został wzmocniony. Jego przęsła podparto specjalnymi metalowymi klatkami. Ale to jedynie rozwiązanie tymczasowe, bo obiekt wymaga gruntownej przebudowy.
Wiadukt będący elementem Drogi Krajowej 911 i leżący na trasie z Katowic przez Chorzów do Bytomia oraz dalej w stronę Tarnowskich Gór wzniesiono w latach osiemdziesiątych minionego wieku. Wykonana kilka miesięcy temu ekspertyza techniczna wykazała, że konstrukcja jest w kiepskim stanie.
Dlatego też ze względów bezpieczeństwa władze naszego miasta zdecydowały się radykalnie ograniczyć ruch w tym miejscu. Z użytku wyłączono po jednym pasie w każdą stronę i zapowiedziano modernizację. Jak pisaliśmy przed tygodniem, mamy już pieniądze na opracowanie dokumentacji tego zadania.
Umowa podpisana
W tej sprawie na początku listopada bytomski Miejski Zarząd Dróg i Mostów podpisał stosowną umowę z firmą FASYS Mosty z Wrocławia. Jej wartość sięga 533 tys. zł, z czego 200 tys. zł to pozyskane przez miasto dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Kiedy dokumentacja będzie gotowa (stanie się to za rok), zyskamy możliwość rozpisania przetargu wyłaniającego realizatora prac oraz ubiegania się o pieniądze zewnętrzne na dalsze prace. Będą nam potrzebne, bo skomplikowana inwestycja zapowiada się na kosztowną.
Ruch będzie utrzymany
Trzeba zacząć od zdemontowania istniejących wiaduktów w obydwu kierunkach, a potem przyjdzie czas na postawienie nowych obiektów dostosowanych do obowiązujących przepisów i warunków technicznych dróg wojewódzkich. Warto dodać, że realizacja zakłada etapowanie prac przy zachowaniu ciągłości ruchu na DW
Równolegle ze wspomnianymi działaniami miasto robi to, co konieczne jest już teraz. Właśnie zakończyły się prace związane z doraźnym wzmocnieniem wiaduktu. Pod jego przęsła wstawiono metalowe klatki odciążające obiekt i uzupełniono elementy systemu odwodnienia. Dzięki temu do czasu całkowitej przebudowy można utrzymać ruch samochodowy (to bardzo ważne dla kierowców) i biegnący dołem ruch kolejowy.
Przebudowa jest niezbędna
- Ekspertyza techniczna wiaduktu oraz przeglądy kontrolne jednoznacznie wykazały, że wiadukt nad ul. Siemianowicką jest w złym stanie technicznym i niezbędna jest jego przebudowa – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - W lipcu wprowadzone zostało zwężenie jezdni na wiadukcie, a teraz wykonano dodatkową podporę przęsła wyłączonej z ruchu jezdni. Do czasu przebudowy całego wiaduktu konieczne będzie utrzymanie zwężenia w rejonie wiaduktu na DW 911.
Tomasz Nowak [email protected]