Jesienią do mechaników trzeba umawiać się nawet kilka tygodni przed planowaną wymianą opon. To dobry znak, bo świadczy o tym, że właściciele aut dbają o swoje bezpieczeństwo, a dobre opony to podstawa!
Jeżeli zamierzasz po prostu wymienić opony na te, które były dobre w poprzednim sezonie, nie masz powodu do zmartwień. Gorzej, jeżeli musisz wybrać takie, które będą optymalne: nie za drogie, dobre na mokrej i śliskiej nawierzchni i przez to zapewnią ci bezpieczeństwo.
Jak się do tego zabrać?
Wybierając opony zimowe, należy zwrócić uwagę na ich rozmiar i parametry (indeksy nośności i prędkości), a także na oznaczenie 3PMSF (symbol płatka śniegu w górze z trzema szczytami), które potwierdza ich właściwości zimowe. Warto sprawdzić wyniki testów opon (np. ADAC) i wybrać model, który najlepiej odpowiada Twojemu stylowi jazdy i warunkom drogowym, w których najczęściej jeździsz. Dobrym wyborem są opony z głębokim bieżnikiem, które skutecznie odprowadzają wodę i śnieg, minimalizując ryzyko aquaplaningu.
Na co zwrócić uwagę?
Oznaczenie 3PMSF: Jest to jedyny symbol, który potwierdza, że opona jest faktycznie zimowa i spełnia normy dotyczące przyczepności na śniegu. Oznaczenie M+S nie jest wystarczające, ponieważ M+S może mieć też opona całoroczna. Rozmiar i parametry: Upewnij się, że wybierasz odpowiedni rozmiar do swojego samochodu, a także właściwe indeksy nośności i prędkości, które są zgodne z zaleceniami w instrukcji pojazdu.
Styl jazdy i warunki drogowe:
Jeśli jeździsz głównie w mieście, dobrym wyborem mogą być opony o wszechstronnych właściwościach.Jeśli jeździsz w trudniejszych warunkach, np. w górach, rozważ modele z lepszą przyczepnością na śniegu i lodzie.Do jazdy po autostradach i w zmiennych warunkach sprawdzi się opona o dobrych właściwościach na mokrej nawierzchni.
Technologie i bieżnik: Kierunkowy bieżnik: z szerokimi rowkami i wieloma lamelami dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody i śniegu. Producent stosuje różne technologie, np. ActiveBraking, która skraca drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Testy i rankingi: Sprawdzanie wyników testów (np. ADAC, Oponeo) pozwala na wybór modeli, które wypadły najlepiej w próbach na różnych nawierzchniach.
Ile kosztuje wymiana opon?
Gdy zdecydujesz się na zakup nowego ogumienia, znajomość cen rynkowych pozwoli Ci z odpowiednim wyprzedzeniem przygotować się finansowo. W naszym artykule znajdziesz zestawienie uśrednionych kosztów za tę konkretną usługę wulkanizacyjną dla felg aluminiowych i stalowych w popularnych rozmiarach.
Wydatki związane ze zmianą ogumienia są zależne od różnych czynników. Jeżeli w pakiet nie wchodzi wymiana opon i wyważenie, cena usługi jest najczęściej kilka lub kilkanaście złotych większa za sztukę. Poza tym koszty mogą się różnić w zależności o danego warsztatu i pobieranych przez niego opłat dodatkowych jak zmiana wentyla, który z czasem traci szczelność. Wymiana wentyla, szczególnie jest zalecana w przypadku opon starszych, ponieważ ten często już nie trzyma ciśnienia. Warto to również zrobić przy montażu opon całorocznych, które będą używane przez wiele sezonów. Wiele zakładów wymieni go w pakiecie, a w innych trzeba będzie dopłacić. W przypadku gumowanych zaworów cena oscyluje w granicach 5 zł za sztukę, a przy metalowych/chromowanych jest to około 10 zł.
Posiadacze ogumienia typu Run Flat otrzymają rachunek z kwotą wyższą o kilkanaście złotych. To, ile kosztuje wymiana, zależy więc w dużej mierze od stosowanych w nich rozwiązań. Do opłat serwisowych trzeba też doliczyć wspomnianą już kalibrację czujników w przypadku opon z systemem TPMS. Wymiana opon z technologią pomiaru ciśnienia kosztuje kilkadziesiąt złotych więcej. Jeżeli czujnik TPMS jest wysłany z Oponeo.pl, to jest on wstępnie zaprogramowany, więc nie pobieramy dodatkowych opłat.
Choć nie są to małe wydatki i nieco uszczuplają nasze portfele, jednak należy rozpatrywać je w kontekście inwestycji. W końcu właściwie pracujące ogumienie ma wpływ na bezpieczeństwo nasze i współpasażerów, które jest warte każdych pieniędzy.
Opony zimowe czy całoroczne?
Opony z klasy ekonomicznej dostaniemy za około 200 złotych. Klasa średnia tych zimówek to koszt ok 250-400 złotych. Ceną za najdroższe opony to już ponad 400 złotych. Koszt opon zimowych w rozmiarze 225/55 R17 – jedna z najtańszych opon to koszt rzędu 200 złotych. A może zostać przy całorocznych? Według ekspertów opłaca się kupować opony całoroczne, jeśli mieszkasz w regionie o łagodnych zimach, jeździsz głównie po mieście, pokonujesz niewielkie roczne przebiegi (do ok. 15 tys. km) i cenisz sobie wygodę unikania sezonowej wymiany. Zalety to oszczędność czasu i pieniędzy na wymianach oraz przechowywaniu opon, a także stała gotowość pojazdu do jazdy. Warto jednak pamiętać, że opony całoroczne mają gorsze parametry w ekstremalnych warunkach (bardzo niskie lub wysokie temperatury, śnieg, lód) niż opony sezonowe. Kiedy warto kupić opony całoroczne?Przy przebiegach rzędu kilku tysięcy km rocznie, jeżeli nie szarżujesz na drodze, kiedy jeździć tylko tam, gdzie drogi są regularnie odśnieżane i w regionach, gdzie zimy są łagodne, a opady śniegu rzadkie.
Wybór należy do właściciela auta. Pamiętajmy jednak, że najważniejsze jest nasze życie i zdrowie. Na tym nie warto oszczędzać.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz