Materiał partnera: Koleje Śląskie przedstawiają nowy wiosenny rozkład jazdy

Bezpośrednie połączenie z Gliwic i Bytomia na lotnisko Katowice w Pyrzowicach, otwarcie nowego przystanku Bytom-Stroszek czy dodatkowe pociągi przyspieszone z Katowic i Rybnika do Wisły-Głębce – to tylko niektóre nowości, które pojawią się w wiosennym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich.

  • Data:
  • Autor: Małgorzata Himmel

Pierwsza w tym roku korekta rocznego rozkładu jazdy wejdzie w życie w niedzielę, 9 marca. Wraz z nią pojawią się też nowe utrudnienia, które wynikają z coraz szerszego frontu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK w obrębie Katowickiego Węzła Kolejowego i nie tylko.

Wiosenny rozkład jazdy Kolei Śląskich

W największej w województwie śląskim stacji Katowice tylko perony trzeci i czwarty umożliwiają swobodną wymianę pasażerską. Do 19 maja obsługa peronu drugiego będzie możliwa wyłącznie od strony Katowic-Zawodzia. Podobnie będzie z peronem pierwszym od 20 maja. Ten jednak pozostanie zamknięty do tego czasu.

– Ograniczenie liczby krawędzi peronowych w stacji Katowice oznacza znacznie mniej miejsca, gdzie można przyjmować pociągi. Część z dotychczasowych kursów musi być więc skrócona lub odwołana – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Skrócone połączenia z Tychów Lodowiska

Utrudnienia w stacji Katowice oraz prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK  na odcinku Katowice-Brynów – Katowice-Ligota sprawią, że bieg niektórych pociągów na linii S4 Katowice – Tychy Lodowisko zostanie skrócony do Tychów lub Katowic-Ligoty.  W Tychach możliwe będą przesiadki na pociągi linii S5 i S6 oraz Intercity lub autobusy ZTM, a w Katowicach Ligocie również na pociągi linii S7 i S71. Dodatkowo, wybrane pociągi przyspieszone linii S5 i S6 obsłużą przystanek Katowice-Podlesie. 

Już 9 marca PKP PLK zamknie przystanek Katowice-Brynów (wyjątkiem będzie 30 marca, kiedy zaplanowano uroczyste otwarcie nowego stadionu miejskiego w Katowicach).  Po zakończeniu przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego w miejsce tego przystanku zostaną uruchomione dwa nowe.

Dalsze prace między Kobiórem, a Czechowicami-Dziedzicami

Pasażerów pociągów linii S5 i S6 czekają także utrudniania na odcinku Kobiór – Czechowice-Dziedzice: prace realizowane przez PKP PLK wciąż wymagają prowadzenia ruchu po jednym torze. W związku z tym bieg części pociągów będzie skrócony  do Czechowic-Dziedzic. – Za skrócone pociągi zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa lub zapewniona będzie przesiadka na inne pociągi Kolei Śląskich  i Intercity. W związku z różną intensywnością prac prowadzonych przez PKP PLK, w rozkładzie jazdy będą także czasowe utrudnienia, dlatego warto zachować czujność  – zachęca Bartłomiej Wnuk

Zastępcza komunikacja autobusowa wróci również na końcowy odcinek linii S5, gdzie 9 marca PKP PLK rozpocznie prace torowe między Rajczą a Zwardoniem.

Z Gliwic i Bytomia na lotnisko

Szereg utrudnień wynikających ze zmniejszonej dostępności infrastruktury kolejowej sprawi, że bezpośrednie połączenie z lotniskiem Katowice w Pyrzowicach zyskają mieszkańcy Gliwic i Bytomia. Pociągi nr 40608 i 40107 kursujące na linii S1 dotychczas jeździły przez Sosnowiec Główny, Katowice i Chorzów-Batory. Z powodu modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego pojadą z Częstochowy do Gliwic przez Pyrzowice Lotnisko, Tarnowskie Góry i Bytom. Będzie to jedna para połączeń. Wyjazd pociągu w kierunku Częstochowy z Gliwic zaplanowano na godzinę 6:38. Podróż powrotna z Częstochowy w kierunku Gliwic będzie możliwa o godz. 15:16. – To tylko jedna para pociągów, ale mając do wyboru całkowite odwołanie pociągu i swego rodzaju pilotaż nowego połączenia, wybraliśmy drugą koncepcję i chcielibyśmy rozwijać ją w przyszłości – komentuje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Z pociągu na tramwaj

Ograniczona przepustowość stacji Katowice to również powód, dla którego większość pociągów na linii S8 dojedzie tylko do Chorzowa-Batorego. Dla pasażerów to schemat znany od grudnia, ale ograniczenie ruchu na linii S1 wyeliminuje część przesiadek, z których korzystali dotychczas. – W wielu przypadkach przesiadka z pociągów linii S8 będzie korzystniejsza na tramwaj linii T20, gdzie honorowane są bilety Kolei Śląskich – radzi rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Honorowanie biletów regionalnego przewoźnika kolejowego obowiązuje zresztą niezmiennie we wszystkich pojazdach ZTM na trasach na terenie Katowic oraz łączących stolicę województwa z Sosnowcem, Mysłowicami, Tychami i Gliwicami. Na tych samych trasach w czasie przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego obowiązuje wzajemne honorowanie biletów pomiędzy przewoźnikami kolejowymi: Kolejami Śląskimi, Intercity i Polregio.

W grudniu PKP PLK wyłączyła z obsługi przystanek Bytom Północ. Zgodnie  z zapowiedziami, 9 marca w jego miejsce, Koleje Śląskie rozpoczną na trasie S8 obsługę przystanku Bytom-Stroszek.

Dodatkowe połączenia w góry

Dodatkowe połączenia zyskają z kolei pasażerowie podróżujący z Katowic i Rybnika do Wisły. Od 26 kwietnia ze stolicy województwa w dni wolne pojedzie przyspieszony pociąg

”Równica”, a z Rybnika „Stożek”. Na bardziej odległe górskie wycieczki w majówkę zabierze pasażerów Ornak, który od 1 do 4 maja pojedzie do Zakopanego w wydłużonej relacji z Częstochowy. Regularne połączenia ze stolicą Tatr w dni wolne wrócą z kolei w letnim rozkładzie jazdy – w okresie od 19 czerwca do 28 września.

Szczegóły online oraz na dworcach i peronach

Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów w wiosennym rozkładzie jazdy są dostępne w Liniowym Rozkładzie Jazdy na stronie: www.kolejeslaskie.pl, a także w internetowych wyszukiwarkach połączeń oraz na plakatach na dworcach kolejowych i peronach.

Ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
Oceń ten wpis

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu, dodaj pierwszy komentarz.

Partnerzy