O tej ważnej i wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji rozmawiano w miniony poniedziałek podczas spotkania zorganizowanego w bytomskim Ratuszu. Udział w nim wzięli zastępca prezydenta Bytomia, Michał Bieda, naczelnicy wydziałów Urzędu Miejskiego, przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów oraz PKP PLK. Byli też specjaliści opracowujący dokumentację projektową z konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis. To ono zrealizuje rozłożone na lata i skomplikowane zadanie.
Będą nowe przystanki
Do zrobienia jest sporo. Na trasie z Bytomia przez Rudę Śląską-Chebzie aż do Zabrza trzeba od podstaw ułożyć liczący sześć kilometrów odcinek torów oraz zmodernizować stare połączenie, o połowę krótsze. Nie obejdzie się poza tym bez przebudowy i budowy obiektów infrastruktury kolejowej, wiaduktów, dwóch łącznic i przystanków kolejowych. Te ostatnie powstaną w Bytomiu przy ul. Zabrzańskiej, w rejonie Bobrka oraz stacji kolejowej (mijanki) Ruda Śląska-Orzegów.
W trakcie wspomnianego spotkania dyskutowano przede wszystkim, jaki będzie wyglądał przebieg nowego połączenia. Poza tym zajmowano się korzyściami wynikającymi z kolejowego skomunikowania naszego miasta z dwoma sąsiadami. Bez wątpienia najwięcej zyskają mieszkańcy Bobrka i Szombierek oraz rudzkiego Orzegowa. Już za pięć będą oni mogli bezpośrednio dojechać do Zabrza, Katowic, czy Gliwic. Do dyspozycji podróżnych będą poza tym nowa stacja (mijanka) Ruda-Orzegów oraz przystanek Bytom-Zabrzańska (nazwa robocza).
Bytom zapłaci jedną czwartą
Kiedy prace nad projektem przedsięwzięcia dobiegną końca, przeprowadzone zostanie postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawce robót budowlanych. Ma się to stać w roku 2026, a za przygotowanie wszystkiego odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Wedle ustaleń Bytom pokryje 25 procent kosztów netto kwalifikowanych,a resztę wyłoży PKP PLK. Przypomnijmy, też że fundusze na inwestycję w ramach Programu „Kolej Plus” pozyskała Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolia.
Lepsza oferta komunikacyjna
- Bytom stanie się ważną stacją Kolei Metropolitalnej. Modernizacja linii kolejowej nr 131, czyli popularnej Magistrali Węglowej, linii kolejowej nr 132 oraz budowa połączenia do Rudy Śląskiej, Zabrza oraz możliwość dojazdu pociągiem do Pyrzowic z pewnością poprawi ofertę komunikacji publicznej w naszym regionie – mówi wiceprezydent Bytomia, Michał Bieda.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz