- Ulica Kilara to dawna droga techniczna łącząca nieczynną już kopalnię Rozbark z ul. Łagiewnicką i Chorzowską. Dzisiaj wykorzystywana jest przez mieszkańców osiedla w rejonie ul. Tuwima, a także kierowców chcących skrócić sobie dojazd z Zamłynia na Rozbark oraz osiedle Arki Bożka – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Dodaje poza tym: - Na realizację tej inwestycji miasto starało się pozyskać środki zewnętrzne, jednak w 2023 roku nasz wniosek nie otrzymał dofinansowania. Teraz ogłosiliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i ponownie będziemy starać się o pozyskanie środków na realizację tej ważnej dla mieszkańców Rozbarku inwestycji.
Kanalizacji brak
O tym, że przebudowa jest konieczna nikogo przekonywać nie trzeba. A jeśli kto jednak ma wątpliwości, to nich choć raz tamtędy przejedzie. Fatalny stan nawierzchni to głównie skutek braku kanalizacji deszczowej. Remont ma to zmienić. W pierwszym etapie prac powstanie dokumentacja projektowa obejmująca między innymi przebudowę drogi o długości 1 km wraz ze skrzyżowaniami Kilara z ulicami: Tuwima, Bernardyńską i Łagiewnicką. Do tego dochodzi budowa drogi dla rowerzystów i pieszych w rejonie ul.Chorzowskiej, a także budowa kanalizacji i kanału technologicznego oraz przebudowa oświetlenia.
To nie wszystko, projektantów czeka o wiele więcej skomplikowanej roboty. Miasto chce bowiem, by zaplanowali oni również przebudowę sieci i urządzeń podziemnych, przestawili w inne miejsca słupy energetyczne i oświetleniowe, a także zagospodarowali okoliczny, dziś kiepsko się prezentujący i mocno zaniedbany, a rozległy teren.
Obecnie przy ul. Tuwima trwa inwentaryzacja drzew prowadzona przez Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej na potrzeby projektu związanego z przebudową ciepłociągu. Nie obejdzie się poza tym bez zmiany geometrii skrzyżowań: ul. Kilara z ul. Łagiewnicką, a także ul. Kilara i Tuwima, gdzie obecnie kierowcy korzystają z minironda.Trudno jednak powiedzieć, by ze względu na swoje specyficzne ukształtowanie było ono łatwe do pokonania.
Fundusz dał pieniądze
Zgodnie z ustaleniami wykonawca będzie musiał także uzyskać wszystkie niezbędne decyzje oraz pozwolenia umożliwiające rozpoczęcie robót budowlanych. Dzięki temu zaraz po uzyskaniu dofinansowania miasto ogłosi przetarg na realizację inwestycji. Na wywiązanie się z obowiązków wykonawca dostanie18 miesięcy, z czego 14 poświęci na wykonanie prac projektowych, zaś pozostałe 4 na uzyskanie prawomocnych decyzji.
A co z pieniędzmi? Na opracowanie dokumentacji przebudowy ulicy Kilara oraz odcinków ul. Tuwima, Bernardyńskiej i Łagiewnickiej miasto pozyskało dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Funduszu Odporności. Wynosi ono prawie 115 tys. zł.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz