Zamknij

Parowóz i dwie lokomotywy śmigają po wąskich torach

19:14, 03.07.2022
Skomentuj

Kolejka to bez wątpienia jedna z największych atrakcji turystycznych naszego miasta. Kursuje ona od 1853 roku i jest najstarszą nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową na świecie. 

Prowadzone lokomotywą spalinową wyruszają z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a po drodze zatrzymują się, między innymi, na historycznej stacji Bytom Karb Wąskotorowy, w Suchej Górze w pobliżu Rezerwatu Segiet, koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra (wpisanej niedawno na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) oraz przy Zalewie Nakło-Chechło. Przystanek początkowy znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu. Do tego co niedzielę na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy o 12:15 i 15:15 na chętnych czekają przewodnicy oprowadzający po niej i opowiadający o historii wąskiej kolei. 

Z kolei pociągi prowadzone lokomotywą parową o nazwie „Ryś” kursują ze stacji Bytom Karb Wąskotorowy (Bytom, ul. Reja) przez przystanki Sucha Góra, Kopalnia Srebra do stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe. Dwie pary kursów odbywać się będą do 11 września w każdą niedzielę. Jest to znakomita okazja aby zapoznać się z dawną techniką kolejową reprezentowaną przez 72-letni parowóz typu Ryś. Wyprodukowano go w Zakładach Cynkowych Szopienice, a, kiedy po latach pracy zjechał na boczny tor i stał na nim przez długi czas, przywrócono go do życia.

Bilety na przejażdżkę kosztują 35zł (normalny tam i z powrotem), 25 zł ulgowy, a także 25 zł normalny (w jedną stronę) i 15 zł ulgowy (w jedną stronę). Sprzedawane są one przez obsługę pociągu.

(Edytor)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

JoMiJoMi

0 0

"Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych - SGKW Bytom
Bardzo prosimy o używanie słowa "kolej" zamiast "kolejka".
Jesteśmy normalną koleją, tyle że wąskotorową - obowiązują nas prawie identycznie przepisy jak np. Polskie Koleje Państwowe, musimy spełniać identycznie wymagania dotyczące bezpieczeństwa jak kolej normalnotorowa a nasz tabor, wbrew pozorom, nie nadaje się zabawy tak jak np. kolejka PIKO. Ludzie używający słowa "kolejka" nie traktują nas poważnie a potem dochodzi do m.in do wypadków na skrzyżowaniach z drogami kołowymi "bo kolejka jeździ wolno i na pewno zatrzyma się przed moim samochodem jeżeli nie zdążę przejechać przed lokomotywą" lub "postawię swoje dziecko na zderzaku jadącego wagonu, bo co się może stać, przecież to tylko kolejka". Podane przykłady są autentyczne"
[prośba niedawno ponownie zamieszczona przez SGKW w internecie"


"koło słynnej Zabytkowej Kopalni Srebra (wpisanej niedawno na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) "

Na listę światowego dziedzictwa UNESCO zostały wpisane "Kopalnie rud ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach" [a właściwie 28 obiektów usytuowanych w Tarnowskich Górach, Bytomiu i Zbrosławicach].
(...) Dobro składa się z głównego kompleksu kopalnianego i systemu gospodarowania wodami, należącego do historycznej kopalni Fryderyk (niem. Friedrichsgrube) oraz Stacji Wodociągowej Staszic (niem. Wasserwerk Adolfschaft), wraz z bezpośrednio powiązanymi atrybutami powierzchniowymi. Całe dobro klasyfikowane jest jako pojedyncze, jednak dla ułatwienia procesu ochrony i zarządzania wyróżniono 8 obszarów charakterystycznych, w ramach których wyszczególniono 28 atrybutów. To one wyrażają wyjątkową powszechną wartość oraz umożliwiają ocenę stanu autentyczności i integralności.
Lista:
https://unesco.tarnowskiegory.pl/miejsce-swiatowego-dziedzictwa/
https://www.bytom.pl/czas-wolny/bytom-na-liscie-unesco

19:28, 23.07.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%