Zamknij

Potrzebujemy pieniędzy na inwestycje kolejowe

Edytor 19:32, 06.09.2020
Skomentuj

Program jest rządowy, a fundusze do pozyskania ogromne. Zainteresowanych ich zdobyciem nie brakuje, swoje potrzeby mają także inne ośrodki z naszego regionu: – Inwestycje kolejowe w Metropolii są konieczne, aby usprawnić komunikację w naszym regionie i poprawić komfort podróży mieszkańcom dojeżdżającym do szkół, pracy czy na zakupy – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Kluczowy dla naszych mieszkańców jest dojazd do Katowic i Gliwic, nad którym pracujemy wspólnie z PKP PLK i GZM. Bardzo ważne są też pozostałe kierunki, dlatego wraz z Metropolią wnioskujemy o dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus” do budowy dwóch nowych przystanków osobowych i nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską.

Miasta skupione w GZM walcząc o kasę z programu „Kolej Plus” opracowały aż 15 projektów. Dwa z nich są nasze. Władze Bytomia chcą zbudować połączenie naszego miasta z Rudą Śląską. Wymagałoby ono budowy nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek-Wschód, a także łącznicy Rudy Śląskiej z Rudą Śląską Orzegów. Te przedsięwzięcia są konieczne, aby umożliwić nie tylko stworzenie nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską, ale również połączenia w kierunku do Zabrza i Gliwic, gdzie dojeżdża wielu mieszkańców naszego miasta. Nie objedzie się też bez urządzenia przystanków osobowych: Ruda Orzegów oraz Bytom ul. Zabrzańska.  Poza tym chcemy stworzyć od podstaw dwa przystanki: Bytom Osiedle Arki Bożka oraz Bytom Rozbark. Obydwa znalazłyby się na linii Bytom-Katowice, z której każdego dnia korzysta wielu mieszkańców

Miasta GZM starając się o dofinansowanie aktywnie ze sobą współdziałały: – Chcąc jak najlepiej wykorzystać szanse jakie daje Program „Kolej Plus”, zainicjowaliśmy wspólne prace w naszych strukturach, aby zgłaszane projekty wpisywały się w koncepcję Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii, odpowiadający w nim za transport. – Wszystkie zgłoszone projekty były konsultowane z gminami, a Metropolia zapewniła wsad merytoryczny do wniosków. Otrzymanie dofinansowania pozwoli nam płynnie przechodzić z fazy planowania do realizacji inwestycji. Z kolei wiceprezydent Bieda komentuje: – Projekty dotyczące Bytomia zostały dokładnie przeanalizowane i omówione z przedstawicielami GZM oraz PKP PLK. Liczymy, że nasze propozycje otrzymają dofinansowanie, dzięki czemu zwiększy się atrakcyjność połączeń między Bytomiem a Katowicami oraz Zabrzem i Gliwicami.

Wnioski są, teraz zostaną one ocenione. W grudniu okaże się, czy zakwalifikowano je do drugiego etapu walki o rządowe fundusze. I to nie koniec, bo  następnie projekty mają podlegać ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej. Sama realizacja inwestycji ma się zakończyć do roku 2028  Łączny koszt wszystkich zgłoszonych w ramach Metropolii projektów to ok. 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia to ponad 200 mln zł.

(Edytor)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

AdamAdam

0 0

Czegoś tutaj nie rozumiem. PKP S.A jest spółką prawa handlowego, jak sama nazwa wskazuje, taka spółka powinna kierować się argumentem ekonomicznym przy ewentualnym planowaniu nowych tras, i zapewne to robi, dlatego nie ma połączenia Bytomia z Rudą Śląską. Na tym polega wolny handel w wolnym kraju. Niestety Polakom znudził się kapitalizm i teraz będzie kolej plus która będzie woziła powietrze. Już niebawem będą sklepy spożywcze plus. Teraz nie rachunek ekonomiczny będzie decydował czy otworzyć jakiś sklep, tylko mały karakan w Warszawie. Już niebawem dowiemy się odgórnie, ile mięsa zje Polak, ile mleka wypije i za jaką cenę. pozostaje jedynie zaśpiewać " Komuno wróć, naród jak pił tak pije, ta wolność nas kiedyś zabije, ta wolność zabije nas Ole!"

Niech karakan nie zapomni zobowiązać wszystkie lokale gastronomiczne do zatrudnienia szatniarza i kierownika szatni, wszak bezrobocie idzie...

05:56, 07.09.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LechLech

0 0

Piszecie że fundusze do pozyskania ogromne. A inwestycja pochłonie duże koszty bo trzeba budować dwie nowe łącznice kolejowe. Zapytam z innej strony czy ktoś przeprowadzał badania czy takie połączenie znajdzie pasażerów? Czy może bardziej ekonomicznie byłoby zmodernizować linię tramwajową? Czy Bytomianie na pewno będą chcieli jeździć koleją do Rudy Śląskiej. Jaki będzie czas takiej podróży bo dzisiaj czas to pieniadz? Czy teź chodzi tylko o to że są do pozyskania ogromne fundusze więc rzucamy sie na nie?

07:24, 08.09.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Latający ŚlązakLatający Ślązak

0 0

W mojej ocenie podmiejskie i międzymiastowe połączenia mają przyszłość w tak zurbanizowanej części Śląska, w której żyjemy. Przystanki w dzielnicach - brawo.
Oczywiście ta olbrzymia inwestycja będzie miała sens, jeżeli połączenia będą odpowiednio skonfigurowane. Narazie to tylko kolejne mżonki... 2028...

W tym projekcie cieszy mnie, że ujęto odnowienie hali peronowej naszego dworca, wszak mamy czym się chwalić, bo w Polsce jest ich tylko kilka.
Niestety, póki co, razi rdzą z daleka...

Pytanie, co z się dzieje z projektem zintegrowanego dworca bytomskiego?

20:00, 08.09.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LolLol

0 0

to nowy zamach na podatnika. Poprostu jest FIRMA ktora bedzie to wszystko budowac, a wiec sprawdzic kim jest wlasciciel tej firmy. Pytania tych Panow u gory nie maja znaczenia.
Wazne jest , dalsze zubozenie Polaka!

14:30, 11.09.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BeuthnerBeuthner

0 0

Dworzec Beuthen ???? polaczenia z cala EU !!! wyremontować ten Dworzec i puszczac pociagi do Berlina Breslau Danzig i bedzie sie dzialo no i porobic torowiska dla ICE Pendolino !!!!! To bedzie wiadomo ze bedzie duzo Pasażerów bo nie wszyscy chca latac samolotami.

14:14, 13.09.2020
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%