Niecodziennym happeningiem zorganizowanym w miniony poniedziałek młodzież włączyła się w obchody Międzynarodowego Dnia Liczby Pi. Czemu akurat ona, zwana też ludolfiną, ma swoje święto? Bo z pewnością jest niezwykła. Wszyscy wiedzą, że w tradycyjnie podawanym przybliżeniu wynosi 3,14 (stąd też data święta: 3.14), ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z innych faktów. Ludolfina pojawia się w wielu matematycznych wzorach, a stosowano ją już w starożytnym Babilonie oraz Egipcie. Odnajdziemy ją nawet ukrytą w wymiarach piramidy Cheopsa. Dziś fascynuje nie tylko matematyków, ale także artystów.
Wspomniany happening rozpoczął się w samo południe. Przybyła na niego młodzież ustawiła się wzdłuż Rynku trzymając w rękach szarfę z rozwinięciem liczby Pi. Ciąg kolejno zapisanych cyfr był długi na 540 metrów. Mógłby być dłuższy, gdyż ludolfiny nie da się zapisać za pomocą skończonego ciągu, ale i tak wyczyn naszych uczniów jest niesamowity. Przy okazji młodzież świetnie się bawiła. Odbywały się quizy matematyczne, grała Szkolna Orkiestra Dęta Państwowych Szkół Budownictwa, rozdawano pyszne Pi-ciasteczka, przeprowadzono konkurs na najlepszy i najbardziej pomysłowy Pi-strój. W tej rywalizacji triumfowały uczennice Szkoły Podstawowej nr 6, wyprzedzając Technikum nr 4, IV Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych i Ogólnokształcących, a także Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5. Beata Kołodziejczyk, dyrektor Technikum nr 4 komentuje: – Pokazaliśmy, że matematyka, często znienawidzona, bo dla wielu niezrozumiała, to dziedzina nauki, która występuje w każdej płaszczyźnie naszego życia: w przestrzeni publicznej, w naszych domach, w literaturze. To także kolejny krok zmieniający podejście do nauki matematyki.
Dzień liczby Pi był jednym z elementów obchodów tegorocznego Bytomskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. Zainaugurowaną w Miejskiej Bibliotece Publicznej imprezę poświęcono nie tylko naukom ścisłym, ale i sztuce. Dla zainteresowanych przygotowano między innymi wykłady na temat systemów liczenia stosowanych na przestrzeni lat, wykorzystania matematyki w muzyce, technik drukowania w 3D, a także życia i twórczości Henryka Sienkiewicza.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz