Seniorze, masz problem? To dzwoń: 32 784 78 48

Co powinien zrobić senior, kiedy nie radzi sobie z jakimś problemem lub potrzebuje chwili rozmowy z kimś, kto go wysłucha i zrozumie? Najlepiej, żeby zadzwonił do osoby w swoim wieku i z podobnymi doświadczeniami życiowymi, a więc do wolontariusza Bytomskiego Telefonu Seniora.

  • Wydanie: 9/2023
  • Data:
  • Autor: Tomasz Nowak
Autor zdjęcia: bytom.pl

Oczywiście starsze osoby w razie pojawienia się problemu mogą liczyć na bliskich, znajomych lub też sąsiadów. Ale przecież niestety nie wszyscy, nie zawsze i niekoniecznie tak, jakby tego oczekiwali. I właśnie w takich sytuacjach BTS sprawdza się najlepiej. Wolontariusze, którzy też są seniorami, więc potrafią zrozumieć swoich rozmówców, czekają przy telefonie od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14. Jest ich ponad dwudziestu, dyżurują na zmianę.

Wczuć się w rozmówcę

Wszyscy przeszli długotrwałe szkolenie specjalistyczne. W jego trakcie musieli między innymi zdobyć podstawy wiedzy psychologicznej i wypełnić wiele ankiet, a na ulicy podchodzić do przypadkowych osób i nawiązywać z nimi rozmowę. Potem przeprowadzili dziesiątki rozmów próbnych i wymieniali się zdobytymi w ich trakcie doświadczeniami.

Dzięki temu wiedzą doskonale, jak umiejętnie poprowadzić rozmowę, nawiązać porozumienie, wczuć się w rozmówcę i skutecznie mu pomóc, a przynajmniej cierpliwie wysłuchać. Jednocześnie wolontariusze podkreślają, że cały czas się uczą, a każda rozmowa to nowe przeżycie wymagające szybkiego odnalezienia się w realiach.

Problemy z życia

 Numer 32 784 78 48 wybiera każdego dnia kilka osób. W pierwszych miesiącach głównie pytały one o ofertę kulturalną dla starszych mieszkańców naszego miasta, chciały się dowiedzieć, gdzie można się nauczyć języka obcego lub zdobyć inne kwalifikacje. W czasie pandemii najczęściej poruszane były kwestie zdrowotne. Dzwoniący szukali szybkiego kontaktu z lekarzem, chcieli się zapisać na szczepienia lub dowiedzieć, jakie ograniczenia wprowadzono w związku z pandemią.

Obecnie tematyka jest różnorodna, ale przede wszystkim chodzi o pomoc. Odbierający telefon wolontariusze są pytani o możliwość znalezienia potrafiącej wszystko naprawić "złotej rączki", osoby robiącej zakupy dla seniora, który nie może wyjść z domu, bądź wskazania kogoś, kto może odwiedzić chorego i poczytać mu książkę, czy pomóc w porządkach. Problemy do rozwiązania niesie też samo życie: jesienią na topie była kwestia zakupu węgla.

Więcej połączeń!

Wolontariusze BTS nigdy nie odmawiają pomocy, nie zostawiają w potrzebie. Ich zadanie polega na znalezieniu rozwiązania, sprawdzeniu, jak sobie z danym kłopotem poradzić, podaniu instytucji, czy organizacji, która może służyć wsparciem, co nigdy jednak nie jest "spychologią". Po prostu skierują tam, gdzie trzeba. Kiedy tylko mogą i nie są zajęci odbieraniem telefonu, sami starają się zebrać potrzebne dane lub informacje. 

Są też telefony nie wymagające interwencji, lecz zwykłej cierpliwości, wysłuchania opowieści o samotności, nie dających się odpędzić smutkach, kłopotach w rodzinie. Czasem wzruszających i sentymentalnych wspomnień z dzieciństwa. W takich niełatwych sytuacjach wolontariusze też sobie bardzo dobrze radzą. Potwierdzeniem są ponowne telefony tych samych, właściwie obsłużonych za pierwszym razem osób.

 BTS działa sprawnie, a czuwający przy telefonie seniorzy przekonują swoich rówieśników: - Czekamy na was. Dzwońcie! Pomożemy, doradzimy, wysłuchamy! Damy radę odbierać więcej połączeń!

Ocena:
Liczba ocen: 0
Oceń ten wpis

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu, dodaj pierwszy komentarz.

Partnerzy