Materiał partnera: Koleje Śląskie chcą zbudować nową bazę techniczną w Gliwicach

Najpierw dzierżawa, później kupno działki, a na końcu nowoczesna baza dla pociągów w Gliwicach. Koleje Śląskie i Polska Grupa Górnicza podpisały list intencyjny, którego efektem ma być zielona transformacja poprzemysłowego terenu kopalni Sośnica.

  • Data:
  • Autor: GoHa

Inicjujący współpracę list intencyjny podpisano dziś w należącej do Polskiej Grupy Górniczej kopalni
Sośnica.
Historia pisana od nowa
Z jednej strony spółka górnicza stojąca w przededniu wyzwań związanych z wielką zieloną transformacją
regionu, chcąca przekazać teren po zasypanym niedawno szybie Bojków. Z drugiej – spółka kolejowa
rozwijająca ideę zrównoważonego transportu i szukająca miejsca pod nową bazę techniczną dla
nowoczesnych pojazdów. Spotkały się w jednym miejscu – wybór padł na ponad czterohektarową działkę
po dawnym szybie Bojków.
– Transformacja sprawia, że Województwo Śląskie zmienia się praktycznie każdego dnia. Dawne
zakłady pracy związane z przemysłem ciężkim i wydobywczym zyskują dziś nowe życie, między innymi
dzięki funduszom unijnym. Miejsca pracy tworzone są w zupełnie nowych sektorach. Przekształcenie
terenu po szybie Bojków w Gliwicach w nowoczesną bazę z własną bocznicą, na czym skorzystają
Koleje Śląskie, jest jednym z przykładów transformacji. Los szybu Bojków przesądzony został, gdy
poważnej awarii uległa jego maszyna wyciągowa, a dokładniej jej silnik. Ale nowa forma
zagospodarowania sprawia, że jego historia z pożytkiem dla współczesności, jest pisana od nowa –
mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Miejsce dla nowych pojazdów
Ponad czterohektarowa działka, dziś należąca do Polskiej Grupy Górniczej, w najbliższych miesiącach
stanie się własnością Kolei Śląskich.
– Jako samorząd wojewódzki stale podnosimy jakość i częstotliwość regionalnych połączeń. Kosztem
ok. 1,4 mld zł, w części z unijnych funduszy, wspólnie zamówiliśmy 29 nowych Impulsów 2. Pierwszy
przyjedzie już pod koniec miesiąca, dlatego cieszę się, że Koleje Śląskie myśląc o rozwoju znalazły takie
miejsce dla powiększającego się taboru – dodaje Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa
śląskiego.
Kolej wspiera zrównoważony rozwój
Atutem pokopalnianej działki jest własna bocznica kolejowa, dzięki której pojazdy Kolei Śląskich będą
miały ok. 5 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK i stacji Gliwice. Koleje Śląskie prowadzą już
rozmowy z PKP PLK, by przejąć ten tor od PGG, a później wyremontować kilkukilometrową linię i
wybudować trzy nowe przystanki – przy ul. Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej. Ta inwestycja byłaby
dodatkowym impulsem do rewitalizacji Bojkowa i Sośnicy. Mieszkańcom Gliwic ułatwiłoby to korzystania
z transportu zbiorowego, a pracującym w strefie ekonomicznej – dojazd do pracy. W projekt
zaangażowała się już prezydentka Gliwic.
– Jestem nie tylko prezydentką Gliwic, a przede wszystkim mieszkanką, dlatego podwójnie cieszą mnie
inicjatywy wspierające zrównoważony rozwój naszego miasta. Pomysł wybudowania na dawnych
terenach pokopalnianych nowoczesnej bazy dla taboru Kolei Śląskich doskonale wpisuje się w tę
koncepcję. Co ważne, dodatkowym atutem tej koncepcji jest fakt, że dzięki niemu w mieście ma szansę
wreszcie rozpocząć się proces rewitalizacji obszarów pogórniczych. Jestem przekonana, że dzięki
owocnej współpracy Kolei Śląskich i Polskiej Grupy Górniczej projekt ten ma szansę na realizację.
Jestem też wdzięczna Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Śląskiego za okazane wsparcie. Kolej

to najbardziej ekologiczny środek transportu i dlatego powinniśmy dokładać wszelkich starań, bo
wspierać jej rozwój. Jeśli zatem można w efektywny sposób zagospodarować nieużywane już w praktyce
tereny, jeśli w ślad za inwestycją pojawiają się nowe miejsca pracy – w tym również dla osób
odchodzących z górnictwa – to takie inicjatywy bez wątpienia zasługują na wsparcie – mówi Katarzyna
Kuczyńska-Budka, prezydentka Gliwic.
Nowa baza daje nowe życie
Podpisany dziś list intencyjny zakłada w pierwszym etapie oddanie Kolejom Śląskim działki w dzierżawę.
Ostatecznie, po wycenie, nieruchomość ma zmienić swój charakter z górniczego na kolejowy. Dawny
szyb został już zasypany a teren przechodzi dalszą metamorfozę.
– To szansa na nowe życie Bojkowa, na stabilne i długie życie. Teren, który służy dziś peryferyjnie
kopalni będzie mógł być wykorzystany bardziej efektywnie – dziś na Bojkowie pracuje kilkanaście osób
m.in. przy obsłudze placu materiałowego, w bazie kolejowej będzie mogło pracować ich znacznie więcej
– mówi Marek Skuza, wiceprezes Polskiej Grupy Górniczej.
Na zaprojektowanie i budowę nowoczesnej bazy dla swojego taboru, Koleje Śląskie planują pozyskać
dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja może kosztować ponad 100 mln zł.
– Bardzo się cieszę, że projekt, który inicjowaliśmy wspólnie z prezesem Krzysztofem Klimoszem, w
czasie gdy zarządzałem PGG nabrał realnych kształtów. Jego realizacja oznacza nie tylko wzmocnienie
potencjału naszego regionalnego przewoźnika ale również poprawę jakości transportu publicznego dla
mieszkańców województwa. Wszyscy jesteśmy bardzo zdeterminowani, by doprowadzić go do końca –
podsumowuje Leszek Pietraszek, wicemarszałek województwa śląskiego.
Nowe pojazdy w nowym miejscu
Nowa baza ma być gotowa na koniec 2026 roku. Swą działalność rozpocznie w kolejnym roku. Wtedy
też, flota Kolei Śląskich będzie dużo większa niż obecnie. Na regionalnych liniach będą kursowały już
wszystkie z 29 zamówionych przez Województwo Śląskie i spółkę nowych Impulsów 2. Ten warty ok 1,4
mld zł kontrakt pozwoli Kolejom Śląskim na uruchomienie nowych połączeń, które są w planach
strategicznych przewoźnika i pozwoli zwiększyć częstotliwości kursów na istniejących trasach.
– Gliwice to świetne miejsce, bo tu zaczyna się najczęściej wybierana przez naszych pasażerów trasa
S1 z Gliwic do Częstochowy, ale również to miejsce nowych kierunków ekspansji spółki, jak połączenie z
Gliwic przez Knurów do Rybnika – tłumaczy Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
W nowo wybudowanej bazie KŚ w Gliwicach serwisowane będą nie tylko pociągi regionalnego
przewoźnika. – Prowadzimy już wstępne rozmowy z PKP Intercity oraz z Newagiem, chcącym przez 10
lat serwisować u nas 35 swoich pojazdów – zdradza Krzysztof Klimosz.
Wielka rozbudowa
Równolegle Koleje Śląskie rozbudowują swoją bazę przy ul. Raciborskiej w Katowicach. Rozbudowa i
doposażenie zaplecza technicznego rozpocznie się lada moment i pochłonie ok. 48 mln zł. Przetarg na
zaprojektowanie, uzyskanie pozwolenia na budowę i jej zrealizowanie w ubiegłym roku wygrała firma
Budimex SA.
W ramach tej inwestycji zostaną przebudowane torowiska i trakcja części bocznic, Koleje Śląskie zyskają
nowoczesną tokarkę podtorową i myjnię umożliwiającą całoroczną eksploatację. Nową, przyjazną
środowisku i efektywną energetycznie przestrzeń zyskają również pracownicy obsługi technicznej
pojazdów.

Ocena: 5,00
Liczba ocen: 2
Oceń ten wpis

Komentarze

Nikt jeszcze nie komentował tego artykułu, dodaj pierwszy komentarz.

Partnerzy